Verftsundersøkelsen:

Illustrasjonsbilde

Lys i tunnelen, eller bare midlertidig oppgang?

Årets verftsundersøkelse viser at det er en bedring for norske verft. Ikke alle, men en god del. Totalt endte man endelig i pluss igjen.

Publisert Sist oppdatert

Tradisjonen tro har Skipsrevyen sett gjennom regnskapene til verftene i Norge. Konklusjonen er at det tilsynelatende går bedre for våre verft, men det er en sannhet med modifikasjoner. 

Ut av undersøkelsen er nemlig Grovfjord Mek. som gikk konkurs i juli. Vi får aldri vite nøyaktig hvordan resultatet ville ende, men det er innlysende at det ikke ville vært særlig lystig lesing. 

Vi har heller ikke oppdaterte tall fra Fosen Yard som i skrivende stund fortsatt ikke har fått sine regnskaper godkjent fra Brønnøysundregistrene. 

Økt omsetning

La oss ta omsetningen først. Den viser at verftene i vår undersøkelse samlet sett har endt med en lavere omsetning i 2022 enn året før. Fra 24,3 milliarder til 23,4 milliarder. En nedgang på drøye 914 millioner kroner. Rundt 400 av millionene finner vi igjen i regnskapene til de store omsetnings-lokomotivene Vard og Rosenberg Worley. Men på den annen side har et verft som Myklebust økt sin omsetning i samme periode med tilsvarende. Slik sett kan man konkludere at det er en jevn nedgang, samlet sett. 

Antallet medlemmer i "milliardærklubben", altså verft som omsatte for mer enn én milliard, økte med ett verft.

Du som leser vil også kanskje påpeke at et av verftene fra 2021, Grovfjord Mek, er ute av listen. Det er riktig, men de er erstattet av Slipen Mekaniske som omsatte for drøye 100 millioner i fjor, som er halvparten av hva Grovfjord kunne skilte med i 2021. 

Antallet medlemmer i "milliardærklubben", altså verft som omsatte for mer enn én milliard, økte med et verft. Myklebust økte som tidligere nevnt omsetningen sin kraftig, og endte på 1,2 milliarder kroner. Den høyeste omsetningen til verftet på fem år. 

Endelig i pluss

Men når alt kommer til alt er det jo bunnlinjen som gjelder, og der ser vi en bedring. Omsider kommer de norske verftene på plussiden samlet sett. Totalt endte man opp med et overskudd på driften på like nord for 100 millioner kroner, mot minus 202,8 millioner året før. En bedring på over 300 millioner kroner. 

Enda bedre er det om vi ser på resultatet før skatt. I 2021 endte en samlet verftsnæring med et underskudd på 363,1 millioner kroner, mens man i 2022 endte med pluss 90,7 millioner. En bedring på nesten 454 millioner kroner. 

Også driftsmarginen har bedret seg, fra -0,8 til 0,4 prosent, mens egenkapitalandelen falt med 2 prosentpoeng. 

Antallet ansatte er så godt som uforandret totalt sett. Det er ifølge vår oversikt fire personer flere ansatte i verftsnæringen sammenlignet med året før.

Hva er lyset i tunnelen? 

Er det da slik at verftene er over kneika? 

Nei. Det blir for lett å friskmelde næringen. Siden disse tallene var klare har den norske regjeringen innført den berømte “lakseskatten”, som er varslet å stoppe investeringsviljen til den viktige næringen for norske verft. Om det faktisk gir et utslag, vil bare tiden vise. Lakseprisene holder seg høye og kravene til lavere CO2-avtrykk på produktet blir viktigere og viktigere fremover. Det betyr også at rederiene må bytte ut eldre fartøy, eller i det minste oppgradere dem. Da vil det dryppe på norske verft. For er det en ting de fleste rederiene i denne næringen er flinke til, så er det å benytte seg av norske verft. 

Det fortjener de all honnør for. 

En annen grunn til å være forsiktig optimist på vegne av verftsnæringen er at antallet fartøy for operasjon innen havvind øker. Siden i fjor har både Ulstein og Vard Guppen tegnet kontrakter for bygging av flere større fartøy. Flere av dem skal leveres neste år eller året etter. Ulstein tegnet også nylig kontrakt med Nexans om bygging av et nytt kabelleggingsfartøy. 

Siden disse tallene var klare har den norske regjeringen innført den berømte “lakseskatten”, som er varslet å stoppe investeringsviljen til den viktige næringen for norske verft.

Dette blir en oppdatert versjon av «Nexans Aurora» som verftet leverte i 2021, som også ble nominert til Ship of The Year. 

For å oppsummere: Ja, det er lys i tunnelen, men man må vokte seg nøye for at det ikke er et motgående tog man ser. 

Lønnsomhetsoversikt norske skipsverft 2022

Verft Omsetning* Driftsresultat Resultat før skatt Driftsmargin % Egenkapital % Antall ansatte ***
Brødrene Aa AS295 934−15 902−9 864−516144
Båtbygg AS270 60014 70115 154155550
Endùr Maritime AS216 1588 95110 54144382
Fiskerstrand Verft AS484 33837273033124
Fitjar Mek. Verksted AS565 92028 77925 734517133
Fjellstrand AS239 69212 94313 43355033
Fosen Yard AS (2021)501 32944 88036 424921133
GMC Yard AS134 523−3 975−4 114−32745
Green Yard AS63 695−2 453−3 473−42632
Green Yard Kleven AS145 7067 6486 40251767
GOT Marine AS196 7722 5532 52011653
GS Marine Produksjon AS23 3361 1011 02854214
Halsnøy Dokk AS157 1641 6751 68513250
Hammerfest Industriservice AS91 450−12 675−15 793−141922
Harstad Mek Verksted AS222 23519 53819 913924120
Havyard Leirvik AS235 2189 7808 43144272
Horten Skipsreparasjoner AS100 3103 1913 15735825
Kimek AS147 63517 18318 349121987
Larsnes Mek Verksted AS772 27749 72645 11663583
Maritime Partner AS182 799−392−4 04501147
Myklebust Verft AS1 283 648104 979100 925820121
Oma Båtbyggeri AS202 187−4 118−4 547−2549
Promek AS101 8064 2154 68644544
Radøygruppen AS184 0591 36745914385
Rosenberg Worleyparsons AS6 004 716136 725163 63129998
Sletta Verft AS463 3349 5905 38423441
Slipen Mekaniske104 49640848207865
Solstrand Verft AS66 9042 3742 36244418
Stadyard AS207 620−11 897−11 853−6133
Salthammer Båtbyggeri AS195 46211 1627 76364442
Tromsø Mekaniske AS131 4678 7177 04172373
Ulstein Verft AS359 643−70 464−68 413−208172
Vaagland Båtbyggeri AS93 9934 2075 49448229
Vard Group AS6 002 249−393 192−423 697−71705
Vegsund Slip AS191 90824 38123 803134976
Viknaslipen AS56 2671 4881 13331633
Westcon Yards AS1 692 627−19 57416 512−130442
Aas Mek1 029 548102 67588 738104178
Sum/snitt23 419 025100 33290 7740,4314 520
***)Oversikten over antall ansatte er hentet fra årsmeldingene eller proff.no