Verftsundersøkelsen:
Lys i tunnelen, eller bare midlertidig oppgang?
Årets verftsundersøkelse viser at det er en bedring for norske verft. Ikke alle, men en god del. Totalt endte man endelig i pluss igjen.
Tradisjonen tro har Skipsrevyen sett gjennom regnskapene til verftene i Norge. Konklusjonen er at det tilsynelatende går bedre for våre verft, men det er en sannhet med modifikasjoner.
Ut av undersøkelsen er nemlig Grovfjord Mek. som gikk konkurs i juli. Vi får aldri vite nøyaktig hvordan resultatet ville ende, men det er innlysende at det ikke ville vært særlig lystig lesing.
Vi har heller ikke oppdaterte tall fra Fosen Yard som i skrivende stund fortsatt ikke har fått sine regnskaper godkjent fra Brønnøysundregistrene.
Økt omsetning
La oss ta omsetningen først. Den viser at verftene i vår undersøkelse samlet sett har endt med en lavere omsetning i 2022 enn året før. Fra 24,3 milliarder til 23,4 milliarder. En nedgang på drøye 914 millioner kroner. Rundt 400 av millionene finner vi igjen i regnskapene til de store omsetnings-lokomotivene Vard og Rosenberg Worley. Men på den annen side har et verft som Myklebust økt sin omsetning i samme periode med tilsvarende. Slik sett kan man konkludere at det er en jevn nedgang, samlet sett.
Antallet medlemmer i "milliardærklubben", altså verft som omsatte for mer enn én milliard, økte med ett verft.
Du som leser vil også kanskje påpeke at et av verftene fra 2021, Grovfjord Mek, er ute av listen. Det er riktig, men de er erstattet av Slipen Mekaniske som omsatte for drøye 100 millioner i fjor, som er halvparten av hva Grovfjord kunne skilte med i 2021.
Antallet medlemmer i "milliardærklubben", altså verft som omsatte for mer enn én milliard, økte med et verft. Myklebust økte som tidligere nevnt omsetningen sin kraftig, og endte på 1,2 milliarder kroner. Den høyeste omsetningen til verftet på fem år.
Endelig i pluss
Men når alt kommer til alt er det jo bunnlinjen som gjelder, og der ser vi en bedring. Omsider kommer de norske verftene på plussiden samlet sett. Totalt endte man opp med et overskudd på driften på like nord for 100 millioner kroner, mot minus 202,8 millioner året før. En bedring på over 300 millioner kroner.
Enda bedre er det om vi ser på resultatet før skatt. I 2021 endte en samlet verftsnæring med et underskudd på 363,1 millioner kroner, mens man i 2022 endte med pluss 90,7 millioner. En bedring på nesten 454 millioner kroner.
Også driftsmarginen har bedret seg, fra -0,8 til 0,4 prosent, mens egenkapitalandelen falt med 2 prosentpoeng.
Antallet ansatte er så godt som uforandret totalt sett. Det er ifølge vår oversikt fire personer flere ansatte i verftsnæringen sammenlignet med året før.
Hva er lyset i tunnelen?
Er det da slik at verftene er over kneika?
Nei. Det blir for lett å friskmelde næringen. Siden disse tallene var klare har den norske regjeringen innført den berømte “lakseskatten”, som er varslet å stoppe investeringsviljen til den viktige næringen for norske verft. Om det faktisk gir et utslag, vil bare tiden vise. Lakseprisene holder seg høye og kravene til lavere CO2-avtrykk på produktet blir viktigere og viktigere fremover. Det betyr også at rederiene må bytte ut eldre fartøy, eller i det minste oppgradere dem. Da vil det dryppe på norske verft. For er det en ting de fleste rederiene i denne næringen er flinke til, så er det å benytte seg av norske verft.
Det fortjener de all honnør for.
En annen grunn til å være forsiktig optimist på vegne av verftsnæringen er at antallet fartøy for operasjon innen havvind øker. Siden i fjor har både Ulstein og Vard Guppen tegnet kontrakter for bygging av flere større fartøy. Flere av dem skal leveres neste år eller året etter. Ulstein tegnet også nylig kontrakt med Nexans om bygging av et nytt kabelleggingsfartøy.
Siden disse tallene var klare har den norske regjeringen innført den berømte “lakseskatten”, som er varslet å stoppe investeringsviljen til den viktige næringen for norske verft.
Dette blir en oppdatert versjon av «Nexans Aurora» som verftet leverte i 2021, som også ble nominert til Ship of The Year.
For å oppsummere: Ja, det er lys i tunnelen, men man må vokte seg nøye for at det ikke er et motgående tog man ser.
Lønnsomhetsoversikt norske skipsverft 2022
Verft | Omsetning* | Driftsresultat | Resultat før skatt | Driftsmargin % | Egenkapital % | Antall ansatte *** |
Brødrene Aa AS | 295 934 | −15 902 | −9 864 | −5 | 16 | 144 |
Båtbygg AS | 270 600 | 14 701 | 15 154 | 15 | 55 | 50 |
Endùr Maritime AS | 216 158 | 8 951 | 10 541 | 4 | 43 | 82 |
Fiskerstrand Verft AS | 484 338 | 37 | 273 | 0 | 33 | 124 |
Fitjar Mek. Verksted AS | 565 920 | 28 779 | 25 734 | 5 | 17 | 133 |
Fjellstrand AS | 239 692 | 12 943 | 13 433 | 5 | 50 | 33 |
Fosen Yard AS (2021) | 501 329 | 44 880 | 36 424 | 9 | 21 | 133 |
GMC Yard AS | 134 523 | −3 975 | −4 114 | −3 | 27 | 45 |
Green Yard AS | 63 695 | −2 453 | −3 473 | −4 | 26 | 32 |
Green Yard Kleven AS | 145 706 | 7 648 | 6 402 | 5 | 17 | 67 |
GOT Marine AS | 196 772 | 2 553 | 2 520 | 1 | 16 | 53 |
GS Marine Produksjon AS | 23 336 | 1 101 | 1 028 | 5 | 42 | 14 |
Halsnøy Dokk AS | 157 164 | 1 675 | 1 685 | 1 | 32 | 50 |
Hammerfest Industriservice AS | 91 450 | −12 675 | −15 793 | −14 | 19 | 22 |
Harstad Mek Verksted AS | 222 235 | 19 538 | 19 913 | 9 | 24 | 120 |
Havyard Leirvik AS | 235 218 | 9 780 | 8 431 | 4 | 42 | 72 |
Horten Skipsreparasjoner AS | 100 310 | 3 191 | 3 157 | 3 | 58 | 25 |
Kimek AS | 147 635 | 17 183 | 18 349 | 12 | 19 | 87 |
Larsnes Mek Verksted AS | 772 277 | 49 726 | 45 116 | 6 | 35 | 83 |
Maritime Partner AS | 182 799 | −392 | −4 045 | 0 | 11 | 47 |
Myklebust Verft AS | 1 283 648 | 104 979 | 100 925 | 8 | 20 | 121 |
Oma Båtbyggeri AS | 202 187 | −4 118 | −4 547 | −2 | 5 | 49 |
Promek AS | 101 806 | 4 215 | 4 686 | 4 | 45 | 44 |
Radøygruppen AS | 184 059 | 1 367 | 459 | 1 | 43 | 85 |
Rosenberg Worleyparsons AS | 6 004 716 | 136 725 | 163 631 | 2 | 9 | 998 |
Sletta Verft AS | 463 334 | 9 590 | 5 384 | 2 | 34 | 41 |
Slipen Mekaniske | 104 496 | 408 | 482 | 0 | 78 | 65 |
Solstrand Verft AS | 66 904 | 2 374 | 2 362 | 4 | 44 | 18 |
Stadyard AS | 207 620 | −11 897 | −11 853 | −6 | 1 | 33 |
Salthammer Båtbyggeri AS | 195 462 | 11 162 | 7 763 | 6 | 44 | 42 |
Tromsø Mekaniske AS | 131 467 | 8 717 | 7 041 | 7 | 23 | 73 |
Ulstein Verft AS | 359 643 | −70 464 | −68 413 | −20 | 8 | 172 |
Vaagland Båtbyggeri AS | 93 993 | 4 207 | 5 494 | 4 | 82 | 29 |
Vard Group AS | 6 002 249 | −393 192 | −423 697 | −7 | 1 | 705 |
Vegsund Slip AS | 191 908 | 24 381 | 23 803 | 13 | 49 | 76 |
Viknaslipen AS | 56 267 | 1 488 | 1 133 | 3 | 16 | 33 |
Westcon Yards AS | 1 692 627 | −19 574 | 16 512 | −1 | 30 | 442 |
Aas Mek | 1 029 548 | 102 675 | 88 738 | 10 | 41 | 78 |
Sum/snitt | 23 419 025 | 100 332 | 90 774 | 0,4 | 31 | 4 520 |
***)Oversikten over antall ansatte er hentet fra årsmeldingene eller proff.no |