Leder av grønt skipsfartsprogram Narve Mjøs (tv.)overrakte en 3D modell av verdens første utslippsfrie bulkskip til statsråd Sveinung Rotevatn (V) flankert av Felleskjøpets Halfdan Blytt (th) og Per Brevik fra Heidelberg Cement. Foto: Sigbjørn Larsen.

Verdens første utslippsfrie bulkskip lansert i Moss

- En fantastisk merkedag, sa statsråd Sveinung Rotevatn (V) blant annet da han i dag markerte starten på anbudsprosessen for verdens første utslippsfrie bulkskip på 5000 dødvekttonn som er selvlossende og som skal være klart i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Eg kjeme frå Nordfjordeid, sier Sveinung Rotevatn. Fjordhestens mekka. Fjordingen er en arbeidshest. Respekten for arbeidshesten ligger i ryggmargen. Børa må fram. Lasteskipa er sjøens fjordhester. Det er et politisk mål for regjeringen å overføre 30 prosent av godstransporten fra vei til sjø innen 2024. Utslippene skal ned med 50 prosent innen 2030. Vi skal stimulere til lavutslippsløsninger i alle fartøyskategorier. Et godt offentlig og privat samarbeid må til for å få dette til. En pakke forflåtefornying i nærskipsfarten. Etablert et kondemneringstilskudd. En bedre toppfinansiering gjennom  Innavoson Norge og styrker Grønt skipsfartsprogram. Resultatet er at næringslivet satser.

- Vi er veldig stolte av det Felleskjøpet får til og det vi får til sammen med norske myndigheter og våre samarbeidspartnere, sier divisjonsdirektør i Fellskjøpet, Halfdan Blytt. Vi har som oppgave å bidra til mer, bedre og renere matproduksjon, sier direktør i Felleskjøpet Vi transporterer hvert år 700.000 tonn med båt hvert år. Vi frakter 300.000 tonn korn ut Oslofjorden hvert år. Med et utslippsfritt skip blir maten vår enda renere. Felleskjøpet vil for fremtiden sette krav til at alle skip som vi frakter med skal være nullutslippsskip.

Direktør Per Brevik i Heidelberg Cement I Norge har en kjempelang kyst og sjøsransport har alltid vært viktig. stein,  grus, pukk og senement i enorme volumer fraktes langs kysten hvert eneste år sier administrerende direktør Per Brevik i Heidelberg Cement. Det er ekstremt viktig for oss. Sjøtransporten er effektiv og fornuftg. Dagens løsninger er ikke gode nok for morgendagens krav. Vi har allerede startet å frakte med tre LNG skip. Vi må finne gode bærekraftige løsninger for fremtiden Det vi nå gjør sammen med Felleskjøpet  er langsiktig. Vi ønsker å få med oss rederiene for å utvikle utslippsfrie bulkskip. Hvis vi får til dette så er en skallering fra norske farvann til internasjonale farvann en stor mulighet, sier Brevik. Vi ser fram til det videre samarbeidet med Felleskjøpet.

Verdens første nullutslipps bulkskip

Verdens først nullutslipps bulkcarrier skal nå bli en realitet. Store volumer av byggeråstoff og korn transporteres sjøveien langs kysten. Skipene som benyttes er relativt små og gamle bulkskip. Skipenes motorer er tilsvarende, gamle gjerne ineffektiv og selvfølgelig med fossilt drivstoff.

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har undersøke muligheten av å kombinere de to vareeiernes logistikkbehov. Ville det være mulig å kombinere Heidelbergs transport av stein og andre byggeråstoffer fra Vestlandet til Østlandet med Felleskjøpets transport av korn fra Østlandet til Vestlandet, og i sum gjøre det mulig å realisere nullutslipps bulkskip dersom samme skip kan benyttes begge veier? – Det er ikke lett å være reder i kystfraktmarkedet i Norge. Kontraktene er korte, skipene er gamle. Nå har vareierne Heidelberg og Felleskjøpet funnet sammen i et langsiktig samarbeid. Vi må være med å utvikle dette videre.

Prosjektet har vært et pilotprosjekt i grønt skipsfartsprogram med HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri som prosjekteiere.
Øvrige deltakere i pilotprosjektet har vært: ABB, Enchandia, Flowchange, Gasnor, Grieg Star, Hordaland Fylkeskommune, Hyon,
Kongsberg Maritime, Kystverket, Kystrederiene (Roslagen Shipping og K. Sætre & Sønner), Sjøfartsdirektoratet, SINTEF, Vard og DNV GL.

Norge seiler foran i den grønne seilingsleden

Lista fra 2015 og frem til i dag for innovasjon og grønne løsninger fra norske maritime aktører er imponerende

  • Ampere – verdens første helelektriske ferge sjøsatt i 2015. Sogn.
  • Verdens første hydrogen drevne ferge er under bygging. I Ølen, Rogaland.
  • Verdens første utslippsfrie offshore skip skapes nå. Av Eidesvik Offshore.
  • Verdens første autonome og helelektriske rorofartøy skal krysse fjorden her vi står med containere lastet med varer fra ASKO. Kontrakter er signert.
  • Verdens første autonome og helelektriske containerskip er under bygging. Skroget er levert og skipet blir nå utrustet ved Vard verft i Brattvåg.
  • Nå kan også bulk carrier inkluderes.

Først i verden. Igjen. Nå med et utslippsfritt lastefartøy.

Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement - har funnet sammen. De tilbyr nå en langsiktig transportkontrakt. Samtidig utfordrer de rederier og etter hvert også verft til å bli med. Men de stiller ett absolutt krav: Skipet skal være utslippsfritt.

Statsråd Sveinung Rotevatn markerte fredag 3. juli startskuddet for en ny norsk grønn innovasjon innen skipsfart. Norge skal enda en gang bli først i verden. Vi var først i verden med nullutslipps og helelektriske ferger. Dette nye skipet blir ikke helelektrisk. Til det er seilingsavstanden for lang. Men det blir utslippsfritt.

Regjeringen har gjennom Handlingsplan for grønn skipsfart satt klare mål om utslippsreduksjon. For få uker siden ble nye tiltak for å øke aktiviteten i norsk maritim næring og for å forsterke utviklingen mot grønnere skipsfart presentert. For å få dette til må flåten av de til dels gamle lasteskipene som opererer langs kysten vår erstattes av nye, effektive og miljøvennlige skip. Starten går nå. Det tette samarbeidet mellom norske myndigheter, Grønt Skipsfartsprogram (DNV GL) og et bredt spekter av ulike aktører i norsk maritim næring skaper dermed også konkrete resultater. Nå med verdens første utslipsfrie bulkfartøy.

.