Vard bygger tråler til Færøyene
VARD har har inngått kontrakt på design og bygging av en hekktråler til P/F Akraberg, et datterselskap av Framherji på Færøyene. Kontraktens verdi er i overkant av 500 millioner kroner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det nye fartøyet vil bli det første nybygget av Vards eget design som blir solgt til Færøyene. Vards verft i Norge har opp gjennom årene levert mange fiskefartøy til færøyske redere, og fartøyene har vært store kvantesprang for den lokale fiskeindustrien med nye løsninger og teknologi om bord. Det nyutviklede Vard 8 03 designet er basert på en rekke avanserte og velprøvde fiskefartøy fra Vard, og er designet for å imøtekomme høye krav til fiskehelse, effektivitet og miljøvennlig drift. Skipet er utviklet i nært samarbeid med Framherji, og vil ha det nyeste av grønn teknologi om bord.
- Den nye kontrakten er ett lyspunkt for Vard, våre ansatte og leverandører, og viser at det er mulig å se fremover til tross for utfordrende tider. Vi ser alle frem til å bygge en ny generasjon fiskefartøy til Færøyene igjen. Vi er stolte over den lange historien våre norske verft og fiskerne på Færøyene har bygget sammen gjennom tidene, og håper dette prosjektet vil bli starten på en ny epoke i lag, sier Erik Haakonsholm, General Manager for Offshore and Specialized vessels i Vard.
Med høy fokus på fangstens kvalitet, sikkerhet for mannskapet og bærekraftig drift, vil skipet bli utrustet med den mest effektive teknologien for å bringe fangsten til land med et minimalt miljøavtrykk.
- Vi ser virkelig frem til å bygge vårt nye flaggskip hos VARD, og til å ta levering fra et norsk verft med lang erfaring innen fiskeri og bygging av avanserte trålere. Det har vært en glede for oss å få være involvert i hele design fasen, og vi har fått integrert våre ideer og krav i prosjektet. Gjennom generasjoner har det vært sterke bånd mellom Færøyene og Norge, og vi er begeistret over å få være en del av den historien fremover, Annfinnur Olsen, CEO i Framherji.
Full utnyttelse av biomasse
Det nye fartøyet av Vard 8 03 design, er en videreutvikling av Vard 8 02 som er i drift for flere fiskeriselskaper i Norge. Den nye tråleren vil være utrustet med nyeste teknologi, utstyr og løsninger for produksjon om bord. For å sikre høy kvalitet på fisken, vil all fangsten bli foredlet om bord, pakket og lagret i kjøl- eller fryserom. Fartøyet vil også bli utrustet med spesiallagde ensilasje tanker, og alt blir levert på land for å sikre at all biomasse av fangsten blir utnyttet.
Tråleren vil bli utrustet med Vards innovative løsning for fangsthåndtering, med en tank for oppbevaring av levende fisk som ivaretar fiskens velferd frem til prosessering, en avansert fiskefabrikk, stor lagringskapasitet for kjøling og frysing av fisk, samt ensilasje tanker for å utnytte biomassen fra fangsten fullt ut.
Fartøyet vil ha en lengde på 84 meter og en bredde på 16,7 meter, og vil ha et arrangement med trippel tråling. Lastekapasiteten på frosne produkt vil være rundt 2000 m3 fordelt på to dekk, i tillegg til ensilasje kapasitet på omtrent 550 m3. Total fuel oil kapasitet vil være på ca. 950 m3.
Fartøyet vil ha en innredning for et mannskap på 25, i en-persons lugarer om bord.
SeaQ® fleksible løsninger om bord For optimal effekt vil fartøyet bli utrustet med et hybrid fremdriftssystem som kombinerer diesel-mekanisk og diesel-elektrisk fremdrift, samt batterier. Et fullintegrert SeaQ Energy Storage System og SeaQ Power Management System bli levert av Vard Electro, for optimal drift og drivstofføkonomi i alle operasjoner. Frekvensomformere til de elektriske vinsjene er drevet direkte fra SeaQ Micro Grid som også vil øke effektiviteten og kan lagre regenerert energi fra vinsjene i SeaQ Energy Storage System, som igjen resulterer i mer miljøvennlige operasjoner.
Fartøyets bro vil bli utstyrt med Vards fleksible SeaQ Bridge, hvor hver enkelt kaptein kan velge sitt eget oppsett på alle skjermer på broen. Dette er et intuitivt og enkelt system å operere.
Levering i 2022 Hekktråleren har fått designbenevnelsen Vard 8 03, og er utviklet av Vard Design i Ålesund. Fartøyet skal leveres fra Vard Brattvaag i 2 kvartal 2022. Skroget vil bli bygget ved Vard Braila i Romania.