Se et stort bildegalleri nederst i saken. Foto/Video: Margarita Savinova.

Ukens Skipsbesøk: M/S «Ocean Response»

Påtroppende kaptein Runar Eide forteller Skipsrevyen blant annet om den dagen båten måtte slepe cruiseskipet «Viking Sky» som hadde motorstans i mars i fjor. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne gangen var Skipsrevyen så heldig for å få omvisning på M/S «Ocean Response». Vi fikk snakke både med avtroppene kaptein, Lars Østerman, og påtroppende kaptein, Runar Eide. 

Skipet er av typen Stanby Safety Vessel, og har kostet rundt 330 millioner kroner å bygge. Fartøyet beskrives som neste generasjon «emergency response & rescue vessel», og kan ta ombord 370 personer ved en eventuell evakuering av en boreplattform.

I 2013 ble M/S «Ocean Response» overtatt av Atlantic Offshore AS som holder til Ågotnes, Øygarden komunne. Tidligere var det Bergen Group BMV AS som hadde båten. 

Skroget er bygget ved Zaliv Shipyard i Ukraina, og konstruksjonen er type VS 465 MKII fra Wärtsilä Ship Design.

Hoveddata:

  • Navn: M/S «Ocean Response»
  • Verft: Zaliv Shipyard, Ukraina
  • Byggenummer: 168
  • Design: VS 465 MKII, Wärtsilä Ship Design.
  • Lengde:  75 meter
  • Bredde:  18 meter
  • IMO-nummer: 9616163
  • Rederi: Atlantic Offshore AS
  • Motor: 2 x Wärtsilä 6L32 á 3300 kW; 2 x 6L20 motorer á1110 kW.
  • Gear: 
  • Propell: 2 x Wärtsilä CPP, med ytelse på 3500 kW
  • Sidethruster: 3 x Wärtsilä Lips á 995 kW, 800 kW 499 kW
  • Generator: 4 x Marelli
  • Bollard pull: 120 tonn

Utstyr:

Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med 2 x Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver på 3300 kW og 2 x 6L20 motorer hver på 1110 kW. Disse er koblet til fire Marelli generatorer og driver to Wärtsilä CPP propellanlegg hver med ytelse på 3500 kW. Integrert Automasjons System inngår i Wärtsilä leveransene.

Fartøyet er utstyrt med 3 x Wärtsilä Lips sidethrustere på 995 kW, 800 kW og 499 kW hhv. Dieseltankenes kapasitet er på 882 m3, og ferskvannskapasitet er 513 m3.

Pumpeleveransen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer mens separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Tank sounding og draft system er levert av Xtronica, og R&M Ship Interior har stått for isoleringsarbeidene. Wilhelmsen Technical Solutions har forestått SCR systemet for NOx reduksjon, samt behandlingssystem av eksosgass.

Redningsutstyret omfatter blant annet 4 x 25 personers Viking redningsflåter, en FRC fra Maritime Partner i HM davit og en daughter craft fra Mare Safety i TTS davit.

Skipet er arrangert med innredning for 24 personer, og arbeidet er utført av R&M Ship Interior og verftet.

Se et stor bildegalleri her. Alle foto: Margarita Savinova.