Ukens Skipsbesøk - MS «Rav»
Det er kveld når Skipsrevyen klyver om bord i den kombinerte tråleren og ringnotbåten MS «RAV». Mannskapet er i full sving med lossing av makrell ved Fiskerstranda utenfor Ålesund.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Hva syns du om makrellen i dag, da? spør den ene i mannskapet. Skipper Jon-Arvid Pettersen nikker.
- Joda, det var vel greit. Som forventet, egentlig.
Ny båt med toppmoderne utstyr
- Vi er helt klart godt fornøyd med denne båten, vi har ingenting å klage på. Alt av utstyr er toppmoderne og skreddersydd for det vi driver med, som er trål og snurrevad, sier maskinsjef Henning Sundet.
Han kan fortelle om skipet i de minste detaljer - og med den største iver.
- Båten er nesten 80 meter lang, og er helt klart det største «RAV» vi har hatt. Båten er utstyrt med varmegjenvinningsanlegg fra både hovedmotor og hjelpemotorer. Den har elektriske vinsjer, elektrisk nothaler og elektriske fiskepumpe. Det har vært et stort fokus på å ha et så lavt energiforbruk som mulig, forteller Sundet.
Kan ikke klage
Med smakfull innredning og et moderne inntrykk, er det nærmest en selvfølge at båten også er utstyrt med et eget treningsrom.
-Vi har de som bruker det masse, og de som… Ja, bruker det litt mindre da, kan man si, sier Pettersen.
Mens båten som regel ligger til kai store deler av året, da særlig i årets første måneder, går vaktskiftene seks turer på, og tre av, med unntak av sjefene - de går to/én.
-Nå er vi ti mann og to lærlinger om bord. Det er ganske normalt her, sier Sundet på omvisningsrunden, som må gå kjapt:
-Nå gjør vi oss klar for nattfiske, så vi må ut igjen i hvert øyeblikk.