Torghatten elektrifiserer fergesamband
Torghatten Trafikkselskap mottar 35 millioner kroner i Enova-støtte for å elektrifisere tre fergesamband.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Enova bevilger vel 35 millioner kroner til ladestasjoner på ferjesambandene Horn – Andalsvågen og Vennesund – Holm på Sør-Helgeland. Fylkesrådet i Nordland går inn med de resterende 82 MNOK.
– Dette framskynder det grønne skiftet på Sør-Helgeland med flere år, og vi er skikkelig stolt av det samfunnsansvaret vi tar, konstaterer en glad direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein-Andre Herigstad-Olsen.
Sammen med statsråd Ola Elvestuen og fylkesråd for kultur, miljø og folkehelse, Aase Refsnes markerte han den glade nyheten på ferjeleiet på Horn tirsdag.
Berømmer initiativet fra TTS
Klima- og miljøvernminister Ola Elvestuen slår fast at Norge skal være verdensledende på grønn skipsfart, og mener han ser et eksempel på dette i Brønnøysund. Han roser både Nordland fylke og rederiet:
– Torghatten Trafikkselskap har gjort dette på eget initiativ, uten at det var et krav i anbudet. Vi trenger både rederier og fylker som er framoverlent. Når alle strekker seg, går det virkelig an å gjøre noe, understreker statsråden: -Vi kutter utslipp hjemme, styrker næringen og bidrar til å utvikle ny, norsk klimavennlig teknologi som kan eksporteres over hele verden, sier Ola Elvestuen.
- Elektrifiseringen av ferjesamband er med på å drive batteriutviklingen i maritim sektor, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad: – For å få til denne omstillingen i ferjesektoren, er vi avhengige av at både fylkeskommunene og rederiene er frampå med å etterspørre og ta i bruk ny teknologi. Her må vi berømme initiativet til Torghatten Trafikkselskap og at Nordland fylke tok utfordringen fra dem på strak arm, slår Nakstad fast.
Kutter klimagassutslipp
Fylkesråd Aase Refsnes (SV) var svært fornøyd: - Vi er kjempeglade for å ha fått enda to null- og lavutslippsferger i boks på fylkesvei 17. Ferjene er helt avgjørende for arbeids- og næringslivet i Nordland, og det er avgjørende at vi i foretar store kutt i våre klimagassutslipp. Derfor prioriterer vi dette, så fylkesråden.
Stein Andre Herigstad-Olsen roser både ENOVA og Nordland fylke for å være framoverlent og gå med på ideen til TTS: - Dette føyer seg inn i Torghatten-konsernets sterke miljøfokus, sier han.
Miljøgevinst
På Horn – Andalsvågen legges det opp til 100% elektrisk drift, mens Vennesund – Holm skal kjøres 85% elektrisk, og resterende på diesel-elektrisk. Torghatten Trafikkselskap skal bygge de fire ladestasjonene, og etter hvert skal de overtas av fylkeskommunen. Dette betyr en miljøgevinst på 4000 tonn mindre CO2 per år, noe som tilsvarer miljøgasser fra 2000 biler per år.
Ferjeleiene på Horn, Andalsvågen, Vennesund og Holm bygges om med ladetårn og tekniske installasjoner, slik at ferjene lades mens de ligger ved kai. Kapasiteten på ladestasjonene er på 2,5 GWh og lading starter automatisk når ferjene har lagt til. Planen er å bygge om MF Torghatten til batteridrift, mens den nye ferja som bygges i Tyrkia, MF Heilhorn, skal settes inn på stekninga Vennesund – Holm. Planen er at ladestasjonene skal være ferdig høsten 2020.