Solvang ASA skal bygge verdens første karbonfangstanlegg ombord i et skip - og det skjer ombord i gasstankeren «Clipper Eris».

Bygger nytt for åtte milliarder kroner

Solvang øker nybyggingsprogrammet sitt til syv VLGC-skip. Dersom piloteringsprosjektet for karbonfangst går som ønsket, vil også de nye skipene benytte aminrenseteknologi for å fange 70 prosent av CO2 i eksosgassen på skipet, gjøre gassen flytende og lagre den om bord.

Det er fra tidligere kjent at det Stavanger-baserte gassrederiet Solvang har fem skip under bygging. 

Nå er det klart at flåten utvides med ytterligere to spesialskip for frakt av flytende petroleumsgasser på Hyundai-verftet i Sør-Korea. 

Åtte milliarder kroner

Finansavisen skriver at fartøyene har en planlagt levering av skipene i første og andre kvartal 2027. Skipene har en prislapp på totalt 765 millioner dollar - tilsvarende åtte milliarder norske kroner. 

De fem første nybyggene skal beskjeftiges på en langtidskontrakt med Gunvors befraktningsselskap Clearlake Shipping, som rangeres som det fjerde største handelsselskapet for råvarer i verden etter Glencore, Vitol og Trafigura.

De to siste nybyggene har Solvang bestilt på egen bok alene og inngår ikke i samarbeidet med Gunvor. Istedet er beskjeftigelsen av disse sikret med en lang kontrakt med en europeisk trader som kunde, opplyser Finansavisen. 

Karbonfangst-pilotering

Solvang skal sammen med Wärtsilä Moss og SINTEF gjennomføre en fullskala pilotering av CO2-fangst om bord i gasstankeren «Clipper Eris».

Prosjektet vil benytte aminrenseteknologi for å fange 70 prosent av CO2 i eksosgassen på skipet, gjøre gassen flytende og lagre den om bord. Teknologien skal testes over to år mens «Clipper Eris» er i normal kommersiell drift.

Dersom pilotprosjektet lykkes, planlegger Solvang å installere denne teknologien på de nye, store gasstankere som er bestilt for levering i 2026-2027.

- Karbonfangst satt sammen med eksisterende renseteknologi er en betydelig snarvei til dekarbonisering av verdens havgående flåte», sa rederisjef Edvin Endresen da Finansavisen omtalte prosjektet i fjor høst.