Alf Tore Sørheim er konstituert Sjøfartsdirektør.

– Mamma og pappa må komme trygt hjem

Sammen med den maritime næringen er Sjøfartsdirektoratet nå i sluttfasen med å utarbeide en god og viktig nullvisjon knyttet til dødsfall og hardt skadde i både næringsflåten og blant de som bruker fritidsbåt.

Publisert

Av de i alt 534 ulykkene i 2023 var 266 skipsulykker, mens 268 var personulykker. Det har vært en reduksjon i antall skipsulykker, mens antall personulykker holder seg på samme nivå som foregående år. 

Det er registrert 78 færre skipsulykker i 2023, mens personulykker har økt med 13 hendelser.

Det er registrert ti omkomne på næringsfartøy i 2023, mot syv i 2022. Gjennomsnittlig antall omkomne for de fem foregående årene er åtte. Alle som mistet livet i 2023, var tilknyttet norske skip.

Åtte av de ti omkomne døde som følge av arbeidsulykker. Fem hendelser skjedde på fiskefartøy, fire på lasteskip og én på passasjerskip. For fritidsbåt ble det registrert 20 dødsulykker med 23 omkomne.

Det er lett å lese tall over omkomne og hardt skadde som statistikk. Når en ser på utviklingen i statistikken, skal en glede seg over at det går riktig vei, men samtidig bli bekymret når ulykkestallene går opp.

Samtidig som det er viktig å bruke statistikken i dette viktige arbeidet, må vi hver eneste dag også være bevisste på at det er enkeltpersoner bak tallene. Den omkomne, som på ene siden blir et tall i vår statistikk, er kanskje mamma eller pappa, har en familie som blir berørt, er venn og kollega. 

Ulykker rammer uventet, hardt og brutalt.

Dette er bakgrunnen for arbeidet som vi i Sjøfartsdirektoratet har drevet lenge sammen med maritim næring – blant annet holdningskampanjer, tilsynsarbeid og kontaktmøter. Nullvisjonsoppdraget vi fikk fra regjeringen tar nå form, og vi er sikre på at dette vil gi effekt.

Dette baserer vi på flere punkter:

  • Det er en felles interesse i den maritime næringen å jobbe for en nullvisjon. Dette er først og fremst viktig for å unngå den lidelsen en alvorlig ulykke eller et dødsfall påfører de berørte. I tillegg gir også større hendelser konsekvenser for driften av et fartøy og et rederi.

  • Arbeidet med nullvisjonen er godt forankret. Det har startet med en tydelig politisk bestilling som vi som fagmyndighet har fått ansvar for å jobbe frem. I dette arbeidet har det vært viktig å ha et godt datagrunnlag, men også involvering. Gjennom ordinære innspillsmøter, og nylig gjennomførte tiltaksmøter, har store deler av den maritime næringen deltatt i arbeidet med å utforme nullvisjonen som vil bli presentert til høsten. I tillegg til Sjøfartsdirektoratet, har styringsgruppen bestått av Fiskeridirektoratet, Kystverket, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Politiet. 

  • En nullvisjon vil bygge opp under det arbeidet vi allerede gjør i vårt tilsynsarbeid, og bli en del av holdningsarbeidet som allerede gjennomføres i samarbeid med ulike organisasjoner og næring.

Det er viktig å understreke at arbeidet med nullvisjonen ikke går ut over vårt daglige tilsynsarbeid og oppfølging av ulykker. 

Tilbakemeldingene i innspillingsmøtene har vært udelt positive. Deltakerne har opplevd det som nyttig å få komme med innspill til tiltak. Noen er lette å gjennomføre, mens andre kan medføre behov for endringer i regelverk. 

Vi opplever samtidig en utålmodighet i næringen med å få startet med tiltak. Det er svært positivt at alle vil ha arbeidet raskt i gang. 

Det vil vi også.