Kaptein Svein Wefring på Siem Ruby. Foto: Vibeke Blich

Ukens skipsbesøk: «Siem Ruby»

Svein Wefring har vært kaptein om bord på ankerhåndteringsfartøyet «Siem Ruby» ​ i to år.  Bli med om bord ankerhåndteringsfartøyet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

 

 

Kapteinen forteller at skipet brukes til å flytte rigger i Nordsjøen, men at det og kan ta med last til plattformer ved behov, og at de jobber med ploging av havbunn for vindmølleprosjekt på britisk sektor.

Les skipsrevyens båtomtale av “Siem Ruby” her.

– Vi ser hele tiden etter alternative måter å beskjeftige båten på. Vi er store og bygd for kraft, så vi er kanskje ikke så allsidige som en supplybåt med stort lastedekk, men vi er er flinke til å bruke kreftene våre. 

I månedsskifte januar/februar ligger «Siem Ruby», som er et av 10 AHTS-er i Siem Offshore,  i Bergen og venter på oppdrag. Rederiet drifter også to mindre båter ifølge kapteinen.

Siem Ruby

  • Lengde o.a.91,00 m
  • Lengde b.p.p. 79,35 m
  • GT 7559
  • NT 2267
  • Dekksareal 820 m2
  • Dekkslast ca. 1.600 t
  • Bollard pull ca. 310 t
  • IMO 9413444
  • Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1224 m3 brennolje, 1072 m3 ferskvann, 2888 m3 vannballast, 647 m3 brine, 647 m3 liquid mud, 300 m3 dry bulk og 1296 m3 ORO.

– Vi er et stabilt mannskap, og vi  føler det er en styrke vi kan tilby kundene våre at vi er så ihopsveisa, sier Wefring.

Største kunde på norsk side er ikke overraskende Equinor, men på britisk side er det mange aktører. 

Wefring og besetningen foretrekker landligge i Norge. Det er det meget gode grunner til.

– I UK går vi til kai når vi mobiliserer og når vi demobiliserer er det ingen kaier. Da må vi ligge til ankers utenfor byene, og det kan væe rimelig tøft utenfor Skottland på vinterstid, sier han.