Anmoder om høy grad av årvåkenhet
Sjøfartsdirektoratet og Rederiforbundet ber norske rederier være på vakt ved seiling i og rundt Rødehavet.
Dette skjer etter den spektakulære kapringen av Ro-Ro skipet «Galaxy Leader» vest for Hodeida i Jemen.
I etterkant av angrepet har det sirkulert video og bilder som viser hvordan skipet ble bordet fra helikopter og overtatt av en gruppe krigere bevæpnet med automatvåpen. Mannskapet på 22 er tatt til fange, og skipet skal være tatt inn til havnebyen Hodeida i Jemen.
Houthi-militsen har påtatt seg ansvaret for aksjonen.
Gruppen uttaler at angrepet er rettet mot Israel og israelske interesser. Militsen er en jemenittisk religiøs, politisk og militær gruppe som har utfordret de sentrale myndighetene i Jemen og tatt kontrollen over store deler av landet.
- Basert på houthienes uttalelser og operasjonsmønster er det sannsynlig at trusselen mot skipsfarten i Bab el Mandeb og sørlige deler av Rødehavet i all hovedsak fortsatt retter seg mot fartøyer som kan affilieres med Israel. Det er likevel verdt å merke seg at det kan være en risiko for feil etterretning eller feil målutvelgelse, noe som i verste fall kan ramme tilfeldige fartøy, skriver Sjøfartsdirektoratet på egne nettsider.
Noe helt nytt
- Vi har vel ikke sett denne typen video fra en ikke-statlig aktør tidligere, sier direktør for beredskapsavdelingen i Norges Rederiforbund, Audun Halvorsen til E24.
Han reagerer spesielt på at videoen viser hvordan opprørerne bruker helikopter for å borde skipet, som er en type operasjon som krever både kompetanse og erfaring.
- Det er ikke noe de har gjort tidligere, men det er noe Iran har gjort i Persiabukten, sier han og minner om at Houthi-bevegelsen og Iran er tett tilknyttet.
Til Shippingwatch sier administrerende direktør i Odfjell, Harald Fotland, at rederiet holder øye med spesielt to scenarier i forbindelse med krigen i Midtøsten.
Brer krigen seg til andre nasjoner i regionen kan det påvirke verdenshandelen og skipsfarten, vurderer han.