Kommentar:

DS «Oster» på reise i Osterfjorden Foto: NHVL

Veteranbåter på batteri?

Et utvalg hos Riksantikvaren skal bruke et år på å finne ut hvordan Norges mange veteranbåter skal bli grønnere. Har de ikke bedre ting å ta seg til?

Kulturminneavdelingen hos Riksantikvaren har satt sammen en ekstern klimagruppe som skal komme med faglige råd om hvordan våre mange veteranbåter skal bli grønnere. Det virker som en merkelig tidsbruk.

For det første seiler ikke disse skipene veldig mange mil hvert år, og for det andre gjør veteranbåtene allerede alt de kan for å spare drivstoff. Det er nemlig ikke noe billigere for et veteranskip å bunkre enn det er for andre skip.

Styreleder Sander Ødelien i veteranskipet «Atløy» fortalte til Firdaposten forrige uke at de allerede har tatt grep for å bruke mindre drivstoff.

- Vi brukar no kring 30 liter drivstoff i timen. Det er mindre enn ein planande stor cabincruiser, sier han til avisen.

Fagdirektør Erik Småland hos Riksantikvaren innrømmer overfor samme avis at det å reise med en veteranbåt også handler om å kjenne vibrasjonen i skroget, lukten og lydene. - Det vi sanser er en stor del av opplevelsen, sier han.

Videre peker han på at man kan redusere klimagasser ved å holde motorene godt ved like.

Dette vitner kanskje om at Småland ikke har besøkt veteranbåtene langs kysten.

Det er få motorer som får så godt stell og vedlikehold som disse. Det er helt nødvendig for å holde kostnadene nede. Og de som engasjerer seg i disse fartøyene brenner virkelig for det de gjør. Hvor mange tusen timer som legges ned på dugnad om bord i maskinrommene er umulig å vite, men det er jammen ikke få.

Tor J. Bjørgaas er Leder i Nordhordland Veteranbåtlag, som eier og driver DS «Oster». Han sier til Skipsrevyen at han er overrasket over tanken om å rokke ved det autentiske.

- Jeg er klar over at gammel teknologi kan ha større utslipp enn moderne, det sier seg selv. Men det vi driver med er et levende museum. Da er spørsmålet om en vil ha det eller ikke.

På spørsmål om han kunne sett for seg dette med en elektrisk motor, svarer han:

- Det ville vært en komedie.

Man skal selvsagt ikke avvise faglige råd før de er gitt, og man skal lytte til de som kommer, men umiddelbart tenker jeg at Riksantikvaren har bedre tiltak å bruke både tid og penger på enn dette.