Christin døpte «REM Power»
Dette er den første av to CSOV-er VARD leverer til Rem Purus. - Fartøyet «REM Power» er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger, uttaler VARD.
12. mai ble «REM Power» døpt. Skipsdåpen fant sted i Ålesund sentrum, på kaia foran VARDs hovedkvarter.
Dette er den første av to CSOV-er VARD leverer til Rem Purus.
- Fartøyet «REM Power» er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger. CSOV-ene er skreddersydde for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker over hele verden. VARD 4 19-designet er utviklet av Vard Design i Ålesund, og er en svært allsidig plattform for alle støtteoperasjoner for havvindparker, med fokus på logistikk om bord, sikkerhet, komfort og overlegen funksjonalitet. Fartøyet er utstyrt for å yte tjenester under både bygging, drift og vedlikehold av offshore vindparker, skriver VARD i en pressemelding.
CEO i REM Offshore, Lars Conradi Andersen er svært fornøyd med resultatet:
- Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og framtidsrettet fartøy med lave utslipp sammen med Vard, og har blant annet forberedt det for å nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs. Det er er derfor svært gledelig å konstatere at «REM Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked. Markedsutsiktene ser bra ut fremover i alle våre segmenter, og Rem er godt posisjonert med den mest moderne og energieffektive flåten i bransjen.
Den første
«REM Power» skal jobbe i fornybarmarkedet, først for Asso Subsea en periode før det skal på en lengre kontrakt for energiselskapet RWE. Rem Offshore har med britiske Purus Marine på eiersiden i sin vindsatsing.
Fartøyet er utstyrt med et dieselelektrisk og batterihybrid fremdriftssystem som er designet for svært fleksibel og drivstoffeffektiv drift. Det er satt av stor plass på fartøyet for å kunne oppgradere eller konvertere til nullutslipps energikilder.
«REM Power» er det første testfartøyet som deltar i Ocean Charger-prosjektet – et prosjekt der VARD og partnere arbeider for å utvikle en maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring. Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken/havna, og lade batteriene jevnlig, er målet å drifte fartøyet med et minimum av ekstra energikilder. Prosjektet er støttet av regjeringens Grønn plattform-initiativ.
Fartøyet er den første CSOV-en som leveres med Vard Electros SeaQ integrerte brosystem. SeaQ-broen er den mest avanserte innen brointegrasjon, og har en utvidet arkitektur. Broen benytter en kombinasjon av VARD-utviklede integrasjonsløsninger som er kombinert med berøringsskjermer for å samle ulike system i én operatørstasjon. Systemet har fullfunksjons oppsstarts- og kontrollfunksjoner om bord.
«REM Power» blir det første fartøyet i verden som utstyres med VARDs datterselskap SEAONICS' ECMC-kran (Electric Controlled Motion Compensated), noe som sikrer effektiv og fremtidsrettet drift. Dette systemet gjør det mulig å alltid holde lasten nær kranspissen fra dekksnivå til TP-plattformen. Den nye og innovative kranen sikrer rask og sikker lastoverføring.
Innovativt pionerprosjekt
«REM Power» er først i verden til å være utstyrt med Kongsberg Rim azimut propeller som hovedfremdrift. Dette er en propell-variant kan roteres fritt til en vilkårlig horisontal vinkel. Disse gir fartøyet langt bedre manøvrerings-egenskaper. Permanente magnetmotorer gir en kompakt, svært responsiv og energieffektiv thruster, samtidig som drifts- og servicekostnadene holdes lave. Thrusterne kan også bidra til bevegelsesdemping i DP-operasjoner.
Videre er fartøyet utstyrt med Kongsberg RIM DRIVE tunnelthruster som gir høy hydrodynamisk effektivitet, og lite støy og vibrasjoner.
CEO i VARD, Alberto Maestrini gleder seg til å se «REM Power» i drift:
- Vi er stolte av å være en del av dette svært innovative pionerprosjektet og den foretrukne partneren for Rem Purus. Vi har lovet å bidra til det grønne skiftet, og med dette prosjektet øker vi hastigheten gjennom våre innovative løsninger og klargjøring for nullutslipps energikilder - og vi sikrer fremtidsrettet og effektiv drift gjennom bro-og kranløsningene på fartøyet. VARD fortsetter mot målet om å legge til rette for bærekraftig virksomhet til sjøs sammen med våre kunder og partnere.
Neste fartøy leveres i 2024
Skroget til «REM Power» ble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.
Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i 2024.
«REM Power» er 85 x 19,5 m med lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap på opptil 27.