
Rekordmange vil bli fiskere
Ålesund Videregående Skole har 28 plasser på VG1 - men 92 søkere til høsten.
- Det er tragisk at ikke de typiske “arbeiderne” kommer inn, når karaktersnittet er så høyt som det er, forteller avdelingsleder Sissel Istad Hide.
Hun forteller at søkertallene har skutt i været siden 2010.
- Den gangen var det bare så vidt vi klarte å etablere klassene, men siden det har antall søkere økt for hvert eneste år. VG2 Fiske og Fangst har 42 søkere til neste år, men bare 14 plasser. Det er rett og slett til å bli trist av, forteller kontaktlærer Vegar M. Homlong.
Høyt snitt
For å komme inn på VG1 Naturbruk for året 2023-2024, var snittet på mellom 4,5 og 5. Snittet for å komme inn på årets VG1 Naturbruk er fortsatt uklart, men konkurransen om de 28 elevplassene er svært stor.
- Det er klart at vi går glipp av mange praktisk sterke elever ved at vi har et så høyt snitt for å komme inn. Mange av de som drømmer om å bli fiskere er jo praktikere, og ikke alltid så sterk i de typiske fagene som matematikk, norsk og engelsk, sier Hide.
- Det er litt av en konkurranse. Det har nesten blitt som å komme inn på et legestudie, sier Bjørn Hessen. Han var tidligere ansatt på skolen, men arbeider nå på frivillig og frilansbasis når det trengs.

Hessen er tydelig svært godt likt av elevene, og det er liten tvil om at følelsene er gjensidige. Da elevene skulle ta en prøve i naturfag i fjor, falt det ham inn å delta sammen med dem:
- Jeg er jo en del av gjengen, så hvorfor ikke? sier han med et skuldertrekk og et bredt smil.
- Jeg må innrømme at jeg tenkte “hvor vanskelig kan det egentlig være?”, men da vi skulle få tilbake prøvene spurte læreren om jeg virkelig ville at resultatet mitt skulle bli fortalt foran alle… Jeg syns det var en god idé, jeg! Men, jeg ble dårligst i klassen da, ler han.
Vil gi alle plass
De ansatte på skolen er skjønt enig om at det burde være større muligheter for alle som ønsker skolegang innenfor fiskeri.
- Vi skulle så gjerne hatt en plass til alle, og det er fryktelig synd at vi ikke får det til, sier Homlong.
En av grunnene til at det ikke er mulig å ta inn alle som ønsker et liv til havs, er mangelen på lærlingplasser.
- Det er rett og slett ikke nok båter å mønstre på som lærling, noe som er utrolig fortvilende. Vi kan ikke utdanne folk som ikke har mulighet til å ta lærlingtiden og fagbrevet i etterkant av tiden på skolebenken, så det er her det stopper litt opp. Hadde det vært opp til oss ville vi ha gitt samtlige muligheten, sier Homlong.
Hide forteller at dialogen med fiskerinæringen er svært god, men forutsetningen for å ta imot flere lærlinger er i endring.
- Det er derimot kapasitet til å ta imot flere elever på linjen for Akvakultur og store muligheter til læreplass innen akvakulturnæringen, forteller hun.
Gode tilbakemeldinger
Tilbakemeldingene elevene, foresatte og skolen får fra elevene viser at skolen er en attraktiv plass å være:
- Vi har aldri fått så gode tilbakemeldinger på elevene våre som det vi får nå. Det er så mye skryt å få fra hver eneste praksisplass de er ute i, og det er selvfølgelig veldig kjekt. Det viser vel at vi gjør noe riktig, sier Homlong.
Også gjennomføringsevnen på skolen er imponerende - med 90 prosent gjennomføring på hele skolen, og tilnærmet 100 prosent på Naturbruk og Fiske og Fangst.
- Vi har helt klart et inntrykk av at elevene trives her, og det er lite som varmer så godt som det, sier Hide.
