Rekordår for Skipsrevyen
2024 har vært et rekordår for Skipsrevyen. Aldri før har flere lest våre saker på nett.
Mens mange andre medier sliter med nedadgående lesertall på nett, har Skipsrevyen hatt en økning på mer enn 25 prosent i inneværende år sammenliknet med i fjor, som den gang var en rekord.
Det viser at folk ønsker å lese daglige nyheter om den maritime næringen både i Norge og utlandet.
Vi takker for tilliten og satser på å gi deg like mange gode saker i det kommende året.
Her er en oversikt over de sakene som fikk flest klikk i løpet av året.
1. Ship of The Year 2024 – Her er de nominerte
I begynnelsen av juni kunne juryen avsløre hvilke tre fartøy som var nominerte til å vinne den prestisjetunge prisen Ship of The Year. Det skapte, som vanlig, et enormt engasjement.
Til slutt var det «Reach Remote 1» som vant prisen som ble delt ut under SMM i Hamburg i september.
Fartøyet er 23,9 meter langt og har en servicefart på 9 knop og har en operasjonslengde på minimum 30 dager. Fartøyet skal erstatte enkelte av dagens service-fartøyer som er 80 meter lange.
2. Færøysk linebåt sank
I februar sank den færøyske linebåten «Kambur» og to menn omkom. Fiskefartøyet ble bygget ved Fiskerstrand Verft og levert som «Geir» i 1998. Senere fikk den navnet «Østefjord».
Ulykken gikk inn på mange, også i Norge. Ikke minst blant fiskere som tidligere hadde jobbet om bord på fartøyet.
– Det var fryktelig ekkelt å lese om dette. Det er klart at det går inn på meg når dette er et fartøy jeg har brukt flere år av livet mitt om bord på. Men en båt kan alltid bygges på nytt. Det viktigste er at de klarer å finne personene som er savnet, sa en av fiskerne som hadde hatt sitt virke om bord, Håvard Søvik, til Skipsrevyen.
3. Hevda dei gjorde alt rett – rapporten talar mot dei
I mai fikk Skipsrevyen innsyn i en ulykkesrapport som viste at noe hadde skjedd mellom MS «Fram» og et ukjent fartøy.
Kommunikasjonsavdelingen til Hurtigruten Expedition i London hevdet selskapet hadde gjort alt rett under hendelsen. Store deler av rapporten var i utgangspunktet sensurert av Sjøfartsdirektoratets jurister, noe Skipsrevyen klaget på.
Da vi fikk den usensurerte rapporten i hende viste det seg at det Hurtigruten Expedition hevdet ikke stemte.
4. Fiskefartøy forliste
I juli forliste det norskeide fartøyet «Argos Georgia» i Sør-Atlanteren med 27 personer om bord. Det viste seg raskt at det var snakk om en tragedie hvor åtte personer samme dag ble bekreftet omkommet. Senere ble antallet omkomne økt til 13 omkomne.
5. Taubåt på grunn ved Stad
I august gikk en taubåt med en lekter på slep på grunn ved Stad. Lekteren som ble slept sank.
Politiet ble varslet om ulykken sent på kvelden 20. august og fartøyet begynte å ta inn vann.
– Det ble rykket ut med både båter og helikopter, og ca. en halvtime etter at meldingen om grunnstøtingen kom, var alle fem reddet opp fra båten, fortalte operasjonsleder Helge Blindheim ved Vest politidistrikt til VG.
Mannskapet om bord ble fløyet til Leikanger mens redningsskøytene «Idar Ulstein» og «Simrad Buholmen» forsøkte å sikre taubåten og lekteren.
Det var ikke dårlig vær i området, som har mye skipstrafikk.