Slik ser den nye motoren ut.

Presenterte verdens første firetakts-motor for ammoniakk

Det finske konsernet Wärtsilä presenterte onsdag det de hevder er verdens første fire-takts motor for ammoniakk som drivstoff. Norske Viridis Bulk Carriers er ment å være det første rederiet som tar dem i bruk.

Publisert Sist oppdatert

Viridis Bulk Carriers, som er et samarbeid mellom Amon Maritime, Mosvolds Rederi og Navigare Logistic, signerte tidligere denne måneden en intensjonsavtale for motorløsningen, med mål om å signere en kommersiell kontrakt tidlig i 2024. 

Rederiet planlegger en karbonfri transporttjeneste basert på en serie ammoniakkdrevne fartøy. I mars i år fikk selskapet en prinsippgodkjenning (AIP) for løsningen sin av Bureau Veritas. For utviklingen av fartøyene ble rederiet i september tildelt 172 millioner kroner av Enova.

- Den maritime næringen må redusere sine utslipp betydelig hvis vi skal lykkes med å nå målene satt i Paris-avtalen. Innføringen av ny teknologi og ammoniakk som et karbonfritt drivstoff er sentralt i dette, sier André Risholm, styremedlem i Viridis Bulk Carriers. - Vi er glade for å samarbeide med Wärtsilä på nok en viktig milepæl for våre ammoniakkdrevne short sea bulkfartøy, legger han til.

De to identiske fartøyene er planlagt å bli 4 700 dødvekttonn og rederiet har tidligere sagt at de har et mål om å kontrahere skipene i løpet av 2023, for levering i 2025.

En milepæl

Under en pressebrief onsdag ettermiddag presenterte R&D director ved Wärtsilä, Juha Kytölä, løsningen for spesielt inviterte journalister, deriblant Skipsrevyen. 

Han omtalte nyheten som en milepæl fra det finske konsernet, og understreket at det ikke bare er motoren som blir lansert nå. 

- I tillegg til selve motoren inkluderer den komplette løsningen et AmmoniaPac drivstoffgassforsyningssystem, Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System (WARMS) og Wärtsilä NOx Reducer (NOR) for optimal eksosetterbehandling. 

Juha Kytölä er direktør R&D og engineering i Wärtsilä.

Ved installering av denne løsningen på et skip vil det gi en reduksjon av klimagassutslipp på mer enn 70 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselløsning. Årsaken til at det ikke er null, er fordi man bruker et fossilt brensel for å lette ammoniakkforbrenningen. 

- Dette er selvsagt starten på reisen for å ta ammoniakk i bruk i skipsfarten, men allerede med dette utgangspunktet, med 70 prosent reduksjon, oppfyller vi EU 2050 eller IMO 2040 reguleringsgrenser.

Men Wärstilä stopper ikke der, sier Kytölä. 

- I vårt regnestykke har vi brukt fossilt biodrivstoff og grønn ammoniakk. Men det vi nå har tatt ut på markedet er første generasjons teknologi. Og vi planlegger naturligvis å jobbe videre etter at vi har akkumulert erfaring og ser hvor markedstrenden går. Man kan også bruke andre syntetiske drivstoff som pilotfuel. 

Når det kommer til serviceintervaller for en slik motor, sier Kytölä til Skipsrevyen at den vil være den samme som på en konvensjonell motor. 

- Det er det vi antyder nå, at den vil bli som på en diesel- eller LNG-motor. 

Som kjent er energitettheten i ammoniakk langt lavere enn i konvensjonell diesel. Hos Wärtsilä pleier man å si at man trenger 3,9 mer ammoniakk enn diesel for å seile samme distanse. Med andre ord. For 1 kubikk diesel, trenger man 3,9 kubikk ammoniakk. 

- Dette er noe vi mener designere må ta med i betraktningen når de skal designe fremtidens cargoskip, mener Kytölä.