Skjær i sjøen for politiets nye millionbåter

Alle M12-ribbene som er tatt i bruk av politiet har hatt behov for feilretting eller reparasjon. - Det har vært stor frustrasjon knyttet til båten, forteller Magne Johnsholmen i Vest politidistrikt til Politiforum.

For omtrent et år siden slapp Politiets fellestjenester (PFT) nyheten om at båtprodusenten Marell var tildelt kontrakt for å anskaffe politiet fem nye M12-ribber.

Kontrakten omfatter kjøp av ni båter og har et totalt økonomisk omfang på 70 millioner. Så langt er det levert seks båter til distriktene.

Samtidig er det avtalt en mulighet for levering av ytterligere tre båter innen utgangen av 2026. Anskaffelsen foregikk over flere år.

Alle systemer var nede 

En dag båtfører Stian Christensen befant seg i den nye politibåten tildelt Agder politidistrikt, gikk elektronikken i svart. Alle systemer var nede, og det gikk ikke an å styre båten, eller betjene kritiske systemer. Strømmen hadde gått, skriver Politiforum på sin nettside

Flaks gjorde at den svenskproduserte ribben M12 da lå til kai.

- Hadde man vært ute på sjøen hadde vi fort begynt å slite. Det hadde vært litt kritisk, forteller Christensen, som har vært båtfører i politiet siden 2008.

Feilen med strømmen skal nå være i orden, men listen med feil har vært lenger enn som så:

- Vi har hatt en del utfordringer med vannlekkasjer fra taket, noen knapper funker ikke, batteriproblemer og et lekk toalett, legger han til.

Kan påvirke sikkerheten

Navigasjonen kan til tider slå seg av og på, og båtføreren frykter tekniske feil kan gå ut over pågående oppdrag.

- I tillegg skaper feilene irritasjon, men kan også påvirke sikkerheten. Som da vi mistet strøm og navigasjon.

Christensen forteller de har etterlyst at båten skulle prøvekjøres mest mulig før sommeren, for å oppdage feil før sesongen 2023.

- Men det virker som at penger styrer dette, og at man skal gjøre det når tjenesten tillater det for å unngå overtid. Da blir det vanskelig å få mengdetrening, sier han.