Store innsparinger med Ulstein-løsning
«Olympic Boreas» ble beskrevet som «firehjulsdrift på sjøen» da skipet vant prisen for Årets Maritime Innovasjon tidligere i år. Nå har rederiet hatt levering av «Olympic Notos» fra Ulstein verft.
Rederlaget har allerede høstet erfaringer fra «Olympic Boreas», som i en periode har arbeidet for BP utenfor Storbritannia, før det snart skal ta fatt på arbeidet i et havvindprosjekt i den britiske sektoren av Nordsjøen.
I en artikkel på Ulstein verfts egen nettside, forteller Olympic at de ser store innsparinger på drivstoff ved operasjoner der «Olympic Boreas», det første CSOV-skipet som benyter seg av verftets TWIN X-STERN-løsning, ligger på dynamisk posisjonering.
Basert på ULSTEIN SX222-designet av Ulstein Design & Solutions, er fartøyet ment for arbeid i offshore vind, olje og gass. De har ei lengde på 89,6 meter og bredde på 19,2 meter, og innkvartering for 126 personer i 91 lugarer. De er også utstyrt med et hiv- og rørslekompensert gangveisystem for effektiv overføring av personell og last ved variable landingshøyder.
‘Firehjulsdrift på sjøen’
«Olympic Boreas» ble omtalt som «firehjulsdrift på sjøen» da skipet vant prisen Årets Maritime Innovasjon frå GCE Blue Maritime Cluster, etter leveringen fra Ulstein Verft denne sommeren.
– Dette innovative thruster-oppsettet, kombinert med variabel hastighet, er nøkkelfaktoren bak den økte energieffektiviteten. Det gir presis posisjoneringskontroll i flere retninger med optimal bruk av thrusterkraft som drastisk reduserer drivstofforbruket, forklarer Olympic sin tekniske sjef, Runar Stave.
Han forteller at evnen til å kjøre motorene på variabel hastighet betyr at kraftproduksjonen kan optimaliseres basert på fartøyets energibehov.
– Flere tiltak om bord har resultert i et energibehov på kun 250 til 300 kilowatt i gitte situasjoner. Med slike lave kraftbehov vil en ved å operere på variabel hastighet, få en mer optimal drift av motoren, noe som resulterer i vesentlig lavere energiforbruk per kWh, sier han.
Reduserte drivstoff- og vedlikeholdskostnader
– I tillegg til å kutte drivstofforbruket, fører redusert motorhastighet til betydelige reduksjoner i vedlikeholdskostnader ved å forlenge serviceintervallene, noe som bidrar til lavere driftskostnader i levetiden til fartøyet, legger han til.
Klimagassutsleppa fra fartøyene har blitt redusert proporsjonalt med kuttet i drivstofforbruket, og de er også forberedt for bruk av metanol som drivstoff, noe som ytterligere vil redusere karbonavtrykket deres.
Olympic sin kommersielle direktør, Glenn Erik Valø, peker på at dette er viktig fra et bærekraftsperspektiv, men også fra et kommersielt perspektiv, gitt at den planlagte implementeringen av EU sitt kvotehandelssystem (EU ETS) for offshorefartøy fra 2027, vil føre til høyere drivstoffrelaterte kostnader for fartøy som kjører på konvensjonelt drivstoff på grunn av krav om å kompensere for utslipp.
– Optimalisering av energieffektiviteten og reduserte utslepp med disse fartøyene vil derfor representere en kostnadsfordel som vil være en viktig konkurransefordel i kontraktsanbud for fartøy, forklarer Valø.