Vard skal designe og bygge to CSOVer for Norwind Offshore i Ålesund
Norwind Offshore har erklært opsjonene overfor Vard og inngått kontrakt på design og bygging av to havvind servicefartøyer, Commissioning Service Operations Vessels (CSOVs). Partene har også inngått avtale om opsjoner på ytterligere to fartøy.
De nye fartøyene er av VARD 4 19 design, utviklet av Vard Design i Ålesund i nært samarbeid med kunde. CSOV-ene er planlagt levert i 1. kvartal 2024 og 2. kvartal 2025. Det første fartøyet skal utrustes og leveres fra Vard Brattvaag. Skroget skal bygges ved Vard Braila i Romania. Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam.
Norwind Offshore har allerede to fartøyer under bygging hos VARD, i tillegg til ombygging av et platform forsyningsfartøy som bygges om til et havvind servicefartøy, Service Operation Vessel (SOV).
- Vi er veldig glade for å ha sikret oss opsjonene på to søsterfartøy i vårt nybyggingsprogram, dette blir fartøy nummer fire og fem i Norwind Offshore sin flåte. Den positive interessen vi har sett blant havvind-operatørene både for disse topp moderne fartøyene og Norwind Offshore sin etablering har vært veldig god og har styrket vårt syn på mulighetene til å utvikle et av de ledende rendyrkede rederiene innenfor havvind. Vi er også fornøyd med at vi har sikret oss en kontrakt for vårt første fartøy, «Norwind Breeze», med en av de største operatørene innenfor havvind og at fartøyet vil gå direkte på kontrakt etter ferdigstillelse hos Vard Brattvaag i mai. Det motiverer oss å kunne bidra til en omstilling mot det grønne skiftet i den maritime klyngen vår, sier Svein Leon Aure, CEO i Norwind Offshore i en pressemelding.
- De nye kontraktene og leveringsprogrammet på totalt fem spesialfartøy til Norwind Offshore bidrar til å befeste Vards ledende posisjon innen avanserte havvind servicefartøy. Vi setter stor pris på samarbeidet med Norwind Offshore, og at vi med dette videreutvikler vår relasjon gjennom bygging av to nye havvind servicefartøy.
Det er gledelig å se at det nye lokale rederiet er i ferd med å etablere seg som en betydelig aktør i det raskt voksende havvindmarkedet, og ikke minst at de involverer Vard som sin skipsdesigner, skipsbygger og teknologileverandør i denne spennende satsningen. Prosjektet gir arbeid til våre verft i Norge, Romania og Vietnam. Vards misjon er å muliggjøre bærekraftige maritime operasjoner, og disse kontraktene er viktige steg i tråd med vår nye strategi, uttaler Fredrik Mordal Hessen, General Manager for forretningsområdet Offshore and Specialized vessels i Vard.
Utviklet for globale service- og vedlikeholdsoperasjoner for vindparker til havs
VARD 4 19 designet er en meget allsidig plattform for bærekraftige operasjoner ved offshore havvind parker, utviklet med høyt fokus på operabilitet/drift, logistikk, sikkerhet og komfort. Fartøyene er 85 meter lange og 19,5 meter bred, og vil bli utstyrt med en høydejusterbar, bevegelseskompensert gangvei med heis og en høydejusterbar plattform for av og påstigning av personell. Fartøyene vil være forberedt for å kunne installere batterier om bord. Fartøyene vil ha en innredningskapasitet for 87 personer.
VARD sine spesialiserte høyteknologi selskaper vil være involvert i leveranser av utstyr og løsninger og i skipsbyggingsprosessen av fartøyene.
Vard Electro sin SeaQ Integrated Bridge om bord
Nybyggene vil ha Vard Electro sin SeaQ Integrated Bridge System installert. Dette er en fleksibel og moderne broløsning som integrerer de maritime systemene med et enkelt brukergrensesnitt, med fokus på å gjøre operatørens arbeidsplass best mulig ved å legge til rette for å lagre egne oppsett i systemet, redusere arbeidsbelastningen og forenkle drift og øke sikkerheten.
For å kontrollere og overvåke fartøyenes systemer og få oversikt over utslipp, vil nybyggene være utstyrt med Vard Electro sin SeaQ Integrated Alarm System (IAS), Power Management System (PMS) og Energy Management System (EMS).