Foto: Harald Valderhaug

"Normand Reach" klar for oppdrag

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Solstad Offshore og Vard feiret onsdag 28. mai levering av det avanserte konstruksjonsfartøyet "Normand Reach". Dåpen ble gjennomført ved Vard Aukra med påfølgende arrangement ved Hotel Alexandra Molde.

Det 121 meter lange konstruksjonsfartøyet "Normand Reach" er utviklet og utstyrt for avanserte offshore subsea-operasjoner. Lars Peder Solstad, CEO i Solstad Offshore sender skipet ut i markedet allerede neste uke;

– "Normand Reach" skal utføre flere forskjellige typer subsea-oppdrag. Vi har en langtidskontrakt med Reach Subsea, der skipet skal utføre drift og vedlikehold av eksisterende undervannsinstallasjoner, samt installasjon av nye strukturer.

Skroget er bygget ved Vard Tulcea i Romania, og ankom Vard Aukra den 23. januar 2014 for videre utrusting. Hans Gunnar Hansen, ny verftsdirektør ved Vard Aukra, er svært fornøyd med sine kollegers dedikerte arbeidsinnsats, og samarbeidet med Solstad Offshore og Reach Subsea.

– Prosjektledelsen ved Vard Aukra samt alle parter involvert i byggingen av "Normand Reach" i Romania og Norge, har gitt sitt ytterste gjennom hele byggeprosessen. Gjennom det tette samarbeidet med Solstad Offshore og Reach Subsea har vi sammen bygget et skip av meget høy kvalitet som vi alle er stolte over.

Sigmund Landa, Kaptein på Normand Reach, sier han ser er stolt over skipet i sin helhet, og trekker frem gode spesialtilpassede arbeidsforhold;

– Jeg ser frem til å arbeide som kaptein på "Normand Reach". Vi har meget gode bekvemmeligheter av høyeste standard til 100 personer ombord. Reach Subsea og DOF Subsea er to av tredjepartselskapene som vil arbeide om bord på "Normand Reach". Sammen med Reach Subsea har vi spesialtilpasset og optimalisert arbeidsområdet deres, spesielt i ROV-hangaren.

Solstad roser det gode samarbeidet med Vard;
- Samarbeidet med Vard, og denne gangen spesielt med Vard Aukra, har fungert meget godt. Jeg er svært fornøyd med kvaliteten på arbeidet som er gjort på "Normand Reach". Vi ser frem til å sende skipet ut i arbeid, avslutter han.

Teknisk informasjon

-  VARD 3 03 design

-  Miljøvennlig design med fokus på høy fart og lavt drivstofforbruk

-  Gode stabilitets- og posisjoneringsegenskaper

-  Høyt komfortnivå ombord med klassenotasjon V(3) – C(3)

-  Dynamisk posisjoneringssystem, DYNPOS_AUTR

-  Moonpool

-  250 tonns arbeidskran på dekk

-  ROV hangar

-  Helikopterdekk

-  PowerPoint Stations på dekk med kjølevann-, luft og elektrotilknytning, for at skipet skal på en 
enkel måte kunne takle alle fremtidige håndteringssystem på dekk.

-  15 400 kW generator, gir stor arbeidskapasitet.

-  2 x 3500 kW fremdriftspropeller med fast aksling, fire tunelltrustere, og èn nedsenkbar, gir stor 
arbeidskapasitet.