Har levert «Trym»
Den hybrid-batterielektriske katamaranen har plass til vogntog på opptill 22 tonn i tillegg til 72 passasjerer.
I en pressemelding går det fram at Oma Baatbyggeri AS, på Stord leverte nybygg nummer 549 M/S «Trym» til Norled AS onsdag 21 juni.
De to selskapene signerte kontrakten for to 30 meter lange last- og passasjerkatamaraner i januar 2022. Søsterskipet M/S «Frey» ble levert til rederiet i januar 2023.
Båtene er hybrid-elektriske hurtigbåter som skal trafikkere rutepakke 2, de lokale hurtigbåtrutene, i gamle Sogn. Vestland fylkeskommune og Skyss har på dette sambandet gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.
Rutepakke 2 båtene bygger videre på Oma sitt kombikatamarankonsept som båtbyggeriet har bygget og levert mange av siden 2001, og som seiler langs den langstrakte norskekysten.
Båtene har kapasitet til å frakte vogntog på 22 tonn, alternativt 7 personbiler i kombinasjon med 72 passasjerer.
Båtene føyer seg inn i rekken av fartøy levert fra Oma Baatbyggeri til Norled, som skal eie og drifte båtene. De nye båtene leveres med hybride batterielektriske fremdriftsanlegg, i motsetning til tidligere leverte fartøy med konvensjonelle fremdriftsanlegg.
Dette gjør at båtene kan gå med null utslipp av CO2 og 100 prosent elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere, skriver de.
Båtene er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 prosent resirkulerbart. Det sterke, men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint et akseltrykk på 12 tonn på akterdekket, hevder selskapet i pressemeldingen.
Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting/lossing av tunge vogntog. I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom.
I tillegg til de to båtene Oma Baatbyggeri har levert har selskapet nok et tilsvarende fartøy som skal leveres til Florø Skyssbåt oktober 2023. Samtidig pågår ombygging av MS «Lysefjord», som opprinnelig ble levert av Oma Baatbyggeri i 2006.
Den går fra å ha dieselfremdrift til helelektrisk drift. Samtlige fartøy skal traffikere rutepakke 2 i gamle Sogn og Fjordane.
Les også:
-
Tersan og Tersan Havyard starter stålkutting for Norges største batteriferger
Tersan Shipyard kunngjør den offisielle oppstarten av stålkutting for fire batteridrevne ferger, bestilt av Norled. Dette er et prosjekt for både Tersan Shipyard og Tersan Havyard, da de to verftene samarbeider om sitt første prosjekt.
-
Brunvoll med propulsjon for fire nye ferger
Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferger. Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten. Fergene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.
-
Ship of The Year 2024 – Her er de nominerte
Juryen i Ship of The Year har valgt ut de tre fartøyene som kjemper om å bli kåret til Ship of The Year under SMM i Hamburg i september. – En god variasjon av fartøy, sier juryleder og redaktør i Skipsrevyen, Helge Martin Markussen
-
Nå kommer den splitter nye hurtigbåten til Trondheim
Fartøyet skal trafikkere sambandet 810 Trondheim - Vanvikan.
-
Millionbot til Norled
Norled har fått et overtredelsesgebyr på to millioner kroner etter at de bygget et elektrisk anlegg uten tillatelse.