Navier fra Universitetet i Sørøst-Norges campus Horten vant seieren i Njord - the Autonomous Ship Challenge 2024.

Studenter skal revolusjonere skipsfarten

I to uker har studentlag fra tre kontinenter vært samlet i Trondheim for å konkurrere om det beste autonome fartøyet designet og bygget av studenter.

Publisert

Njord Challenge ble stiftet i 2019 av studenter interessert i marin kybernetikk på NTNU, og har Kongsberg Discovery som sin hovedsponsor. Andre sponsorer er Torvald Klaveness, ABB, SentiSystems, Gard, Norbit, SFI Autoship, MathWorks, DNV, Sjøfartsdirektoratet, Torghatten, samt NTNU Institutt for marin teknikk og Institutt for teknisk kybernetikk. 

Mellom 12. og 16 august har studenter fra tre kontinenter vært samlet i Trondheim for å konkurrere om det beste autonome fartøyet designet og bygget av studenter. På førsteplass havnet Navier USN, mens Tecnico Solar Boat fra Portugal kom på andreplass og AGH Solar Boat Team fra Polen kom på tredjeplass.

I alt syv lag fra ulike tekniske universiteter deltok i årets konkurranse

Det vi trenger 

– Autonome fartøy vil gjøre skipsfarten mer effektiv og grønn, og det er det vi trenger i den verdenen vi er nå i dag, sier Daniel Qvale, prosjektleder for det internasjonale studentmesterskapet Njord – the Autonomous Ship Challenge, som ble arrangert i forrige uke.

Qvale trekker frem selvkjørende Teslaer og fly som lander helt selv. Utviklingen av selvstyrte skip ligger etter. Det gjør NTNU-studenter noe med. De arrangerer rett og slett et internasjonalt studentmesterskap:

Fartøyene i konkurransen er testet i manøvrering, navigasjon, kollisjonsunngåelse og docking.

NTNU Trondheim er på ballen når det gjelder maritim autonomi og har blant annet utviklet verdens første selvkjørende ferje: Milliampere.

Likevel var det ikke NTNU-laget Vortex som briljerte i konkurransen denne gangen. Navier fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sin campus Horten stakk av med en ganske overlegen seier.

Daniel Qvale (til høyre), til daglig student på sivilingeniørstudiet i marin teknikk ved NTNU, har vært prosjektleder for Njord Challenge, Helene Askeland som tar en bachelor i cyber security ved NTNU er nestleder.

Vinneren var den yngste og minste

– Da vi ikke gjorde det så bra på konkurransen i fjor fikk vi blod på tann, forteller Sara Ajzenhamer-Selnes, som er prosjektleder for Navier sammen med Markus Marstad.

Hun går andre året på økonomi og ledelse ved USN.

Av lagene som deltok er Navier den yngste og minste organisasjonen: De ble stiftet i fjor og består av 14 medlemmer som har lagt inn en stor innsats for å bli klar til konkurransen.

– At vi er på bachelornivå, mens de andre lagene er på masternivå gjør at det føles stort å kunne hevde seg. Det har vært veldig fint å bli kjent med de andre lagene og vi har lært utrolig mye! sier Selnes.

Hun trekker frem tverrfagligheten i teamet som en viktig suksessfaktor.

Samarbeid mellom lagene underveis

Selnes har satt stor pris på konkurranseklimaet underveis. De har fått gode innspill hele veien fra folk på de andre lagene: «Har dere tenkt på …» har vært en gjengangsfrase. Og ofte er det noe de ikke har tenkt på.

Hun forteller at to studenter fra maskinstudiet – Lise Trehjørningen og Jacob Prieto Lopez har bygget det nye skroget til båten – en trimaran.

– Den hadde sin første systemtest på vann den 18. juli!

Qvale trekker også frem at det viktigste med hele konkurransen er samarbeidet – også mellom lagene.

– De lærer av hverandre. Allerede nå er det avtalt at laget med best AI-data på bøyer skal gjøre dette til åpne data, slik at neste konkurranse vil få et høyere nivå, forteller han.

Autonome løsninger for fartøy er delt inn i fire nivåer – fra nivå 1 hvor de hjelper mennesker med ulike operasjoner til nivå 4 – fullt autonome fartøy hvor mennesker i kontrollsentre på land kun overvåker at ting går som de skal. Konkurransen er på nivå 4.

– Samarbeidet mellom lagene underveis i konkurransen gjorde at vi lærte utrolig mye, sier prosjektleder Sara Ajzenhamer-Selnes (til venstre). Maskinstudent Lise Trehjørningen til høyre.

– Det er menneskelig å feile

Hvorfor tenker studentene at maritim autonomi er viktig?

– Det som er fint med autonomi er at repetitive oppgaver der mennesker innimellom gjør feil kan gjøres sikrere og med mindre feil, sier Lise Trehjørningen, maskinstudent og nå også skipsbygger.

En undersøkelse av Allianz i 2018 estimerte at mellom 75 og 96 prosent av alle skipsulykker skyldes menneskelige feil, blant annet på grunn av tretthet, feilvurderinger eller mangelfull trening.

Selnes tror det er viktig at studenter får innsikt i hvordan autonomi fungerer i praksis for å kunne være med å utvikle det videre etter endt studie.

Ny runde neste år

– Vi er glade for å være vertskap for neste års verdensmesterskap i autonom maritim teknologi i Trondheim, sier Line Ingebrigtsen Fjørstad, byråd for miljø-, samferdsel- og næring i teknologihovedstaden Trondheim.

Sammen med Michelle S. Wright og Anne Reinton fra Trondheim kommune, besøkte Fjørstad konkurransen underveis. Det er andre gang NTNU-studenter i studentforeningen Njord Challenge arrangerer en fysisk konkurranse.

På Nyhavna låner Njord Challenge lokaler, og er samlokalisert med blant annet NTNUs Shore Control Lab og Ocean Autonomy Cluster.

Konkurransen koster rundt en million å arrangere med gratis kost, losji og transport for deltakerne, diverse utstyr med mer, så sponsing har vært avgjørende for å kunne realisere det hele. 

Her er et av lagene i gang med manøvreringsøvelsen i Nyhavna.