«Sørkapp» døpt i Tromsø
Hekktråleren «Sørkapp» ble døpt under en seremoni i Tromsø torsdag. Gudmor for fartøyet er Lisa Marie Grøndahl.
Søsterskipene «Breidtind» og «Senja» lå også til kai under dåpsseremonien.
«Sørkapp» er en moderne hekktråler av VARD 8 02 design som er utviklet av VARD i tett samarbeid med Nergård Havfiske.
Målet har vært å skape en avansert tråler med den nyeste teknologien tilgjengelig om bord. Fartøyet har økonomisk drivstoffbruk og er utstyrt for semi-pelagiske og bunntrålingsoperasjoner med vekt på skånsom håndtering av fangsten for å møte de nyeste kravene til fiskehelse, effektivitet og miljøvennlig drift. Tråleren tar i bruk den mest effektive teknologien for å frakte fangsten til land med minimalt miljøavtrykk gjennom høyt fokus på produktkvalitet, sikkerhet for mannskapet og bærekraftig drift.
Fartøyet har isforsterket skrog og fremdriftssystemet er i samsvar med de strenge kravene i DNV-L Silent F-betegnelsen.
– Etter noen måneder i drift har vi fått nok et bevis på at kvaliteten i designet og håndverket som er utført på verftene og fra leverandørene er i ypperste klasse. «Sørkapp» har driftet mer eller mindre uavbrutt siden overtakelse og vi ser positive effekter med å ha tre søsterskip i drift, sier Tommy Torvanger, konsernsjef i Nergård-konsernet.
Levert i 2023
«Sørkapp» ble levert fra Vard Brattvaag til Nergård Havfisk i desember 2023, ei uke før den kontraktfestede datoen.
Skroget er produsert hos Vard Shipyards Romania – Braila.
Moderne boligkvarter er en viktig del av et moderne fiskefartøy. Lugarene er utviklet med stort fokus på velferden til mannskapet, med arkitekttegnede fellesområder, dag- og messerom, et treningsrom, støydempede lugarer og en smakfull innredning. Vard Interiors har levert en omfattende interiørpakke, og tilbyr nøkkelferdige løsninger som omfatter møbler, rørsystemer i bo-områdene, provianteringssystemer og HVAC (klima- og ventilasjonssystem).
Hekktråleren er utstyrt med Vard Electros SeaQ Energy Storage System. Dette gjør at fartøyet kan gjenvinne strøm fra PM-motorene på trålvinsjene mens de skyter ut trålen og bidrar også med strøm i heve-modus på trålvinsjene. Alt dette skjer i samarbeid med SeaQ Power Management System for en sømløs integrering med det hybrid diesel-elektriske fremdriftssystemet.
Dette bidrar igjen til å minimere drivstofforbruket og utslippene av klimagasser.
– Å bygge en avansert tråler som «Sørkapp» krever at mange brikker skal raskt på plass. Lagspillerne våre har nok en gang bidratt på en utrolig god måte, der vi har brukt erfaring fra de tidligere trålerne vi har bygd og hatt et tett samarbeid med rederiet sitt team på verftet. Resultatet har blitt et fartøy som går rett i fiske etter levering slik reder forventet ved kontraktsinngåelse, sier verftsdirektør for Vard Brattvaag, Arnt Inge Gjerde.