
MS «Nenny Freighter» levert fra Langsten Slip & Båtbyggeri
Skipsrevyen nr. 2/3-1972: Stort paragrafskip med særegen skrogform.

I midten av mars kunne rederiet Frithjof Foss Shipping A/S, Oslo, overta sitt andre nybygg fra Langsten Slip & Båtbyggeri A/S, Tomrefjord. Rederiets første skip, MS «Nenny Coaster», har nå vært i fart i ca. 3/4v år og er et parafgrafskip på 199 br.tonn.
Dette andre skipet, MS «Nenny Freighter», vil bli etterfulgt av ytterligere 3 fartøyer, alle søsterskip på 299 br. tonn.
MS «Nenny Freighter» representerer noe ganske spesielt innen skipsbygging. Rederen ønsket et størst mulig skip under 300 br. tonn, og man tør si at ønsket i høyeste grad ble oppfylt. Med sine 299,4 br. tonn er «Nenny Freighter» hele 1100 tonn dødvekt, et av verdens største i sitt slag. Skipet er konstruert av ingeniørene Lund, Mohr & Gieæver-Enger i Bergen som vel må sies å være spesialister på paragrafskipenes område.
Fartøyets skrogform vises tydelig på vedstående bilde, og man har her lykkes å øke skipets lastevolum ved at skroget er bygget ut med en form for “vinger” på hver side. Det gir dekket en rektangulær form og full bredde-utnyttelse for lukene fra for til akter. Dette er et meget viktig trekk ved skipet fordi man har basert seg på transport av store skipsdeler som krever brede lukeåpninger.
Skipets lengde er 60 m, og bredden er 10,75 m (p.sp.).
Hovedmotoren er en Wichmann, type 5AX, på 1250 HK, mens hjelpemotorene, 2 stk, er på hver 100 HK v/1500 o/min. med aggregateffekt på hver 83 kVA. Skipet er også utstyrt med et havneaggregat.
Styremaskinen er en Tenfjord og det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Hydraulik Brattvaag. Det elektroniske utstyret er montert av Ø. Øverland, Molde, og består av bl.a. Decca radar og Simrad ekkolodd, mens kommunikasjonene radioverts utføres ved hjelp av Simrad-utstyr, både vanlig telefoni og VHFon.
MS «Nenny Freighter» lastet første turen sildemel i Kristiansund N for Sharpness i Bristol-kanalen.