"Statsraaden" får batteri
Bergens stolthet «Statsraad Lehmkuhl» går i sitt 104. år, men er ingen akterutseilt gammel dame. Med tilskudd fra Enova får skipet nå installert batteri, slik at fremdriften blir hybrid.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Da skipet stod ferdig i 1914 var det jo noe av det mest avanserte som var tilgjengelig på den tiden. Så vi følger i skipets historiske fotspor når vi nå installerer batteri. Skal vi fortsette med opplæring av nye sjøfolk må vi tilby teknologien de skal jobbe med i arbeidslivet, sier driftssjef Magnus Klepsvik til Skipsrevyen.
Enova har gitt Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl et tilskudd til installasjon av batteri. Batteriene skal blant annet brukes inn og ut fra kai.
Batteriet skal etter planen installeres under «Statsraadens» verkstedopphold hos Bergen Group på Laksevåg i løpet av høsten, men hvem som leverer batteriet eller hvilke kapasiteter det skal ha er ennå ikke avgjort.
– Et Enova-tilskudd kommer jo med en gjennomføringsfrist, og nå er det etterhvert mange som skal ha batterier, så det kan fort bli litt leveringstid, påpeker Klepsvik.
Batteri-installasjonen er bare ett ledd i et større oppgraderingsprosjekt, i følge Klepsvik det største siden 1990-tallet. I tillegg til skrogarbeid, og innredning av kafeteriaen gjøres det en systematisk gjennomgang og oppgradering av maskinrommet i skipet.
Alle tre generatorer skiftes ut, og to nye, mindre generatorer kommer på plass sammen med batteriet. Med akselgenerator på plass skal også windmill-effekten på propellen utnyttes mens skipet seiler.
– Den eldste av generatorene skal Bergen Maritime Skole få å skru på, de to andre legger vi ut for salg sier Klepsvik.
I tillegg til generatorer skal ny kjele og nytt Acon overvåkningssystem på plass.
Klima -og miljøminister Ola Elvestuen (V) var i dag om bord på “Statsraad Lehmkuhl” for aller første gange for å studere arbeidet.
- Det er summen av alle de mindre prosjektene som skal føre oss frem til målene i Parisavtalen. At et symbol som “Statsraad Lehmkuhl” tar skrittet og blir hybrid skaper oppmerksomhet og engasjement, sier han til Skipsrevyen.
Også klima-, kultur- og næringsbyråd Julie Andersland (V) gleder seg over at “Statsraaden” blir hybrid.
– Jeg synes det er utrolig flott, nå viser “Statsraad Lehmkuhl” at det også er mulig i et over hundre år gammelt seilskip å ta i bruk de nye løsningene for å kutte utslippene. Det er klart at dette er viktig for fremtiden, Bergen har et mål om å være en fossilfri by innen 2030, så det er virkelig flott at “Statsraad Lehmkuhl”går i forkant her og viser vei. Så er jeg også veldig glad for at klimaministeren kom til Bergen i denne anlendningen og at skipet har fått støtte fra Enova. Det blir spennende å følge med når batteriet kommer i drift til høsten, sier Andersland til Skipsrevyen.
Skal Bergen by være ledende også innen det maritime grønne skiftet?
– Absolutt, vi har mange viktige arbeidsplasser knyttet til den maritime næringen. Vi ser at Bergen Havn er veldig offensive på elektrifisering og jobber med åtte nye ladepunkter for offshoreskip og skal også jobbe med ladepunkter for cruiseskip. Så det skjer veldig, veldig mye spennende innenfor dette feltet, noe som er viktig fordi de kommer mye, særlig med hensyn til NOX-utslipp og luftkvalitet er det viktig for Bergen at den maritime næringen er frempå, avslutter Andersland.