Røykdykkere har målt gass i batterirommet
Røykdykkere har evakuert fergen MF «Ytterøyningen» etter å ha målt gass i batterirommet. – Svært alvorlig, sier regjonsjef Inge Andre Utåker i Norled.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Det har vært røykdykkere nede i maskinrommet og målt gasskonsentrasjoner i luften. Det er gass i batterirommet og det må ha vært godt og varmt om bord i brannen, sier Utåker til Skipsrevyen.
- Hva tenker dere om at det har oppstått brann og eksplosjon om bord i en hybridferge – på et passasjerskip?
- Det er ingen tvil om at dette er svært alvorlig for oss, sier Utåker. Dette er jo spørsmål som Sjøfartsdirektoratet vil stille. Men foreløpig vet vi ingenting om brannen har oppstått i det elektriske, tavler, kabler eller batterier. Så vi må først undersøke hva som egentlig har skjedd før vi kan trekke noen konklusjoner, sier Utåker. – At det er alvorlig er det ingen tvil om. Nå skjedde heldigvis dette da fergen lå til kai. Hadde det skjedd midtfjords kunne konsekvensene blitt mye større, sier Utåker.
- Vil dette få konsekvenser for deres videre satsing på hybridskip?
- Nå skal vi tenke oss grundig om, og først finne ut av hva som har skjedd, før vi besvarer det spørsmålet, sier Utåker.
Sjøfartsdirektoratet går om bord så snart det lar seg gjøre
- Vi har fagekspertise på vei til Kvinnherad nå, som vil gå om bord i fergen så snart det lar seg gjøre, sier Kari Stauteland til Skipsrevyen. Målet er å få klarhet i årsaksbildet, legger hun til.
Westcon: – Vi bistår nødetatene med vår fagkompetanse
- Vi er på plass med eksperter fra både eget team og fra batterileverandøren Corvus for å kartlegge årsakssammenhengen til brannen og påfølgende eksplosjon i morgentimene i dag, sier adm.dir. Gunvald Mortvedt i Westcon til Skipsrevyen. – Situasjonen er fortsatt uavklart, og vi har nå fullt fokus på å bistå nødetatene med vår kompetanse.
Ordknapt fra Corvus
- Vi supporterer rederi og brannvesen, sier administrerende direktør i Corvus Geir Bjørkeli til Skipsrevyen. Ellers får dere forholde dere til Norled, slutter Bjørkeli. Corvus, Westcon og Sjøfartsdirektoratet har team på stedet og vil undersøke hva som gikk galt da fergen først begynte å brenne og senere eksploderte.