
Omgjør toalettvedtak
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort avslaget Metro-Opus fikk for manglende toaletter om bord i «Metro Lekafjord».
Det kommer frem i et brev fra departementet til rederiet.
– Vi har behandlet klagen i tråd med forvaltningsloven kapittel VI og har etter en samlet vurdering kommet til at Sjøfartsdirektoratets vedtak av 29. mai 2024 omgjøres, og at det gis dispensasjon fra kravet til at mannskapet skal ha tilgang til eget mannskapstoalett om bord, heter det i brevet fra departementet.
Bakgrunnen for saken er at rederiet Metro-Opus har fått et krav fra Sjøfartsdirektoratet om at det må være to toaletter om bord i fartøyet «Metro Lekafjord» som tar 12 passasjerer. Nå har det bare ett.
I mai i fjor søkte rederiet om dispensasjon fra regelverket om to toaletter om bord, ett til passasjerer og ett til mannskapet.
Dispensasjonssøknaden ble avslått i Sjøfartsdirektoratets vedtak av 29. mai 2024. I avslaget ble det vist til at direktoratet ser på det som svært positivt at rederiet fokuserer på universell utforming, men at dette ikke kan gå på bekostning av gjeldende forskriftskrav som skal sikre tilgjengelige sanitære fasiliteter som oppfyller minimumsstandarder for helse og hygiene, og rimelige standarder for komfort for dem som har sitt arbeid om bord. Det ble videre vist til at det å ha forskriftsmessige fasiliteter tilgjengelige om bord er en forutsetning for et godt arbeidsmiljø, hvilket igjen er vesentlig for sikkerheten.
Rederiet påklaget vedtaket 18. juni i fjor. Sammen med klagen var uttalelser fra Norsk Sjøoffisersforbund, Hurtigbåtforbundet, skipsføreren og Norges Handikapforbund, som alle uttalte seg til fordel for å beholde fartøyet slik det er bygget, med ett universelt utformet toalett/stellerom.
Ble tatt opp i Stortinget
Saken ble igjen aktuell ved at stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (FrP) sendte et skriftlig spørsmål til fiskeri- og havministeren om saken.
Vil statsråden gjøre de nødvendige tiltak for at «Metro Lekafjord» får drive rutekjøring, uten å måtte bygge om toalettet om bord, spurte Bjørnstad.
Nå har altså departementet omgjort avslaget, og prosjektleder Rasmus Husby Larsen i Metro-Opus er lettet over avgjørelsen.
– Vi hadde mulighet til å kunne seile frem til 9. desember i år, da det er ettårskontroll på båten. Men det har selvsagt lagt en usikkerhet over prosjektet så lenge vi ikke hadde denne dispensasjonen på plass, sier han til Skipsrevyen.
Nå kan selskapet konsentrere seg om å få fartøyet inn på faste kontrakter på passasjerkjøring, som har vært hovedmålet hele tiden.
– Vi har seilt på spotmarkedet og tatt oppdrag med kjøring for havbruksnæringen, mannskapsbytte, charter og litt opplevelsesreiser.
Til tross for utfordringene som har oppstått, skryter Husby Larsen også av Sjøfartsdirektoratet.
– Jeg opplevde at det brevet som de sendte til departementet var balansert og hadde både våre og deres argumenter med. Nå har dette fått en lykkelig slutt for vår del, men jeg håper at andre rederier ikke møter samme motbør som vi har gjort i fremtiden, sier han.