Etter en omfattende prosess med lokal planlegging og påfølgende bygging i Danmark er endelig nyskapingen «Metro Lekafjord» på plass i hjemmehavn Rørvik.

Nye «Metro Lekafjord» betyr unik fleksibilitet

Med servicefart 30 knop og god komfort suser splitter nye «Metro Lekafjord» inn til kai i Rørvik. Dermed er et nyskapende og unikt ressursvennlig passasjerfartøy nå tilgjengelig på Namdalskysten.

Publisert Sist oppdatert

Om bord står skipsfører og ledelse i lokale Metro-Opus. Etter gjennomførte sjøprøver, og ikke minst en vellykket overfart fra verftet i Danmark og til Norge, er rederiet optimistisk: 

– Nå ved inngangen til 2025 er vi endelig klar til å levere. Spennet i fremtidige brukere og tjenester er stort. Det kjennes veldig godt å kunne presentere en båt skreddersydd av ulike praktiske erfaringer og tydelige innspill fra varierte brukergrupper. Det sier daglig leder Øyvind Horn, prosjektleder Rasmus Husby Larsen og skipper Sindre Helmersen i Metro-Opus. 

Utslippsfri Metro til sjøs

Metro-Opus har opphav i Leka; et kystsamfunn prisgitt fungerende sjøtjenester året rundt. Navnet «Lekafjord» er derfor en bevisst videreføring av tidligere tiders fartøy og reisetilbud langt nord på Namdalskysten. 

Selve bakgrunnen for realisering av den 15 meter lange hurtigbåten med kapasitet til 12 personer er et offentlig dekket prosjekt: 

«Utslippsfri Metro til Sjøs – kartlegging av, og løsninger på, utfordringer ved mindre rutegående fartøy». 

– Konseptet med en fleksibel og miljøvennlig metrobåt er resultat av flere års samarbeid mellom ulike parter. Det sier prosjektleder Rasmus Husby Larsen (til venstre), daglig leder Øyvind Horn og skipsfører Sindre Helmersen i Metro-Opus.

– Prosjektet vi ble tildelt gikk fra august 2022 til januar i år. Resultatene viste et klart behov for fleksible og tilpassede ruteløsninger på Namdalskysten. Ikke minst er vektingen av universell utforming vesentlig; at ingen brukere skal være forhindret til å benytte båten. Derfor var det også positivt at et omforent hovedutvalg for samferdsel i Trøndelag også ba fylkesdirektøren om en fremtidig prøveperiode på minimum ett år, sier prosjektleder Rasmus Husby Larsen.

Helt ny båtklasse

Arbeidet gjennom halvannet år resulterte i planlegging og bygging av et helt nytt fartøy. Lave utslipp gjennom begrenset størrelse og vekt, kombinert med sjødyktighet og altså universell utforming, ga opphav til en på mange måter ny båtklasse. 

I praksis er «Metro Lekafjord» skapt for å løse et vidt spekter oppdrag og tjenester. Selv om mye av trafikken vil gå i skjermede farvann, er hun utrustet og godkjent for å ta passasjerer trygt og komfortabelt frem også under mer krevende forhold. 

Blant egenskapene er at kapasiteten enkelt kan økes fra 12 til 18 passasjerer. 

– Samarbeidet med skipsdesigner Joachim Waglen Hansen og andre bidragsytere innen både maritim sektor og forvaltningen har gitt en båt som vi tror publikum og markedet vil ta vel imot, fremholder daglig leder Øyvind Horn.

Skipperen gleder seg

Det nye rederiet har hyret inn Sindre Helmersen som fast skipsfører. Lekværingen er imponert over hva den høyteknologiske nyskapningen fra ProZero presterer. Ikke minst gjennom omfattende sjøprøver hos produsenten Tuco Yacht Værft i danske Faaborg. 

– Materialvalg, utstyr, design og kontrollsystemer gir samlet et svært interessant resultat. Under varierende forhold er båten lettdrevet, stille og komfortabel. For alle, besetningen inkludert, sier skipperen etter en periode med intensiv testing og innkjøring.

Mye arbeid er lagt i enkel tilgang og brukeropplevelse for alle passasjerer. Sindre Helmersen (til venstre) og Øyvind Horn viser at «Metro Lekafjord» passer perfekt til den forhøyede hurtigbåtkaia i Rørvik

En fleksibel doning

Ut fra utstrakte bruker- og markedsundersøkelser er ordinær rutetransport det endelige målet for Metro-Opus. Før det kan realiseres, vil «Metro Lekafjord» gå inn i et bredt spekter oppgaver og tjenester. 

– Samarbeid med cruise og reiseliv, reservefartøy i etablerte ruter og utvikling av lokale tjenester og beredskap er element som vil gi praktisk erfaring. Hovedsaken nå er at vi på Namdalskysten har utviklet et smidig fartøy og tilhørende konsept som trolig vil være interessant for mange regioner i inn -og utland, fremholder Rasmus Husby Larsen og Øyvind Horn i Metro-Opus.