
Maritim næring øker
Flere ansatte, økt omsetning og økt inntjening. Det er tre av hovedpunktene i en blodfersk rapport fra Menon Economics om norsk maritim næring.
Rapporten ble overlevert fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss mandag morgen. Den er laget på oppdrag fra Maritimt Forum.
Ifølge rapporten økte den totale omsetningen for maritim næring fra 557 milliarder kroner i 2022, til 591 milliarder i 2023. Antallet sysselsatte økte i samme periode, fra 82.600 til 85.600.
Tallene for 2024 er ikke klare, men det er estimert at maritim næring i Norge vil omsette for rundt 624 milliarder og ha 86.700 sysselsatte.
Rapporten viser at norsk maritim næring er internasjonalt rettet og er Norges nest største bidragsyter til eksportinntekter etter olje og gass. I 2023 sto maritim næring for om lag 13 prosent av Norges samlede eksportinntekter. Holdes olje og gass utenfor, blir maritim nærings andel nesten doblet.
Rederiene leder an
De norske rederiene i undersøkelsen omsatte for totalt 353 milliarder kroner, som er anslått å øke til 370 milliarder i 2024. Driftsmarginen er på 17 prosent, samlet sett.
Antallet sysselsatte oppgis i rapporten til 34.550 personer i 2023, som er anslått å øke til 34.990 i 2024.
I 2023 ble den norske flåten rangert som den femte mest verdifulle i verden, og norske rederier er en viktig kunde for norske verft. De spiller en også viktig rolle i anskaffelsen av utstyr til skip bygget ved utenlandske verft.
– Innovasjon av nytt og avansert maritimt utstyr i Norge oppstår ofte gjennom samarbeid mellom rederiene og deres kunder, skriver forfatterne av rapporten.
Verftene i pluss
For verftene endte den samlede omsetningen blant verftene i rapporten på 26 milliarder kroner. Denne er anslått å øke til 29 milliarder i 2024. Antall sysselsatte var i 2023 på 7.460 som er ventet å stige til 7.530 i 2024.
De to siste årene har verftene i Norge endt med positiv driftsmargin. Det er til tross for at de tre store verftsgrupperingene hadde en negativ driftsmargin. Dermed har de norske verftene, samlet sett, hatt positiv driftsmargin to år på rad for første gang på mange år.
Etter oljeprisfallet i 2014 skiftet verftenes hovedfokus fra offshore til ekspedisjonsfartøy for cruisenæringen og havbruksfartøyer.
– Med økende aktivitet i særlig offshore havvind-markedet de senere årene ser man nå at en rekke rederier har kontrahert fartøy til bruk i nettopp dette markedet. Flere av de norske verftene er dermed tilbake til bygging av offshorefartøy.
Offshorefartøy utgjør nå rundt 30 prosent av ordrebøkene til norske verft målt i antall og 65 prosent målt i tonnasje. Innen offshore-segmentet består om lag halvparten av ordrene av CSOVer til bruk i havvindindustrien, mens resten består av kabelleggingsfartøy og multi-purpose support skip.
Ifølge oversikten i rapporten er det rundt 40 skip som skal leveres i løpet av 2025.
Men rapporten tar ikke med fartøy under 100 bruttotonn. Tar man disse med er det ytterligere 25 skip som skal leveres i løpet av inneværende år.
Utstyrsleverandørene øker
Utstyrsleverandørene hadde en omsetning på 82 milliarder kroner i 2023. Denne er anslått å øke til 89 milliarder i 2024. Det tilsvarer en økning på åtte prosent.

Også antallet sysselsatte er ventet å øke, fra 18.930 i 2023 til 19.430 i 2024.
Utstyrsprodusentene har på samme måte som skipsverftene omstilt seg fra olje- og gassdrevet etterspørsel til andre markeder.
– Markedene utstyrsprodusentene leverer til er nå diversifisert; de leverer til en rekke markeder både nasjonalt og internasjonalt. Gruppen har hatt høy lønnsomhet i 2023, hvor den er på et høyere nivå enn den har vært i hele perioden fra og med 2013.
For 2024 beregner Menon at den maritime verdiskapingen vil komme opp i 219 milliarder kroner. Tilsvarende en vekst fra året før på fem prosent.
– Dette er tall, riktignok store tall, men de er likevel ikke viktigst i seg selv. Verdiskapingstallene i rapporten vår, sammen med tallene blant annet for sysselsetting og omsetning, forteller grunnleggende sett om en næring som utgjør en bærebjelke i velferdsstaten, sier daglig leder i Maritimt Forum, Fride Solbakken.