Får 86 millioner for å redusere støy fra skip

Støy fra skip utgjør en betydelig trussel for livet under vann. Med EU i ryggen skal norsk maritim industri nå ta fatt på utfordringen.

Det er den norske næringsklyngen Maritime CleanTech som leder det europeiske samarbeidet, som inkluderer norske aktører som Kongsberg Maritime, Bergen Engines og SINTEF Ocean. Fra EU støttes de med 86 millioner kroner for å utvikle nye løsninger som skal beskytte marine habitater.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen er glad for tildelingen til det norskledede EU-prosjektet:

Adm. direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (A).

– Norge er stolt over å være en ledende aktør innen utvikling av grønne løsninger for skipsfarten. Her er samarbeid med EU viktig, og støtten de gir til norske klima- og miljøprosjekter gir gode markedsmuligheter for norske selskaper og anerkjenner kompetansen norsk maritim industri har, sier Bjelland Eriksen.

Utvikler avansert støydempingsteknologi

Det fireårige LOWNOISER-prosjektet skal demonstrere nye metoder for å redusere undervannsstøy fra skip. Det handler om å utvikle støydempingsteknologier, reguleringsstandarder og nye bransjepraksiser. Løsningene vil være anvendbare både for nye og ombygde fartøy.

Fem ulike skip, deriblant HX Hurtigruten Expeditions-skipet Roald Amundsen, skal teste effekten av banebrytende teknologier som motoroppheng, lavstøy-tannhjul, luftsmøresystemer og distribuert akustisk sensorteknologi.

– Den maritime næringen vår er verdenskjent for å ha realisert banebrytende klimaløsninger for skipsfarten, som eksempel de første hydrogen- og batterifartøyene. Når vi nå går sammen for å utvikle nye støydempingsteknologier vil vi få frem nye praksiser for mer miljøvennlig skipsfart. Jeg er veldig stolt over at vi her finner løsninger som vil bidra til bedre klima og miljø, sier adm. direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech. 

I det nye partnerskapet skal de også utvikle avanserte overvåkingssystemer om bord for å spore støyutslipp gjennom skipets levetid. Systemene vil gi operatørene muligheter til å gjøre justeringer underveis for, slik at fartøyene overholder støygrensene. 

Langsiktig løsning for stillere hav

Undervannsstøy fra skip forstyrrer viktige atferdsmønster hos marine arter, og kan påvirke evnen til reproduksjon, navigasjon og kommunikasjon for marine arter. Derfor vedtok IMO i 2023 nye retningslinjer for å redusere undervannsstøy fra skipsfarten og arbeider nå med tiltaksplan for å sørge for god gjennomføring av retningslinjene. 

Også EU har fremhevet problemet, og krever i sin havstrategi at 80 prosent av habitatene til målartene skal være fri for biologisk skadelige støynivåer.

Det er kartlagt skadelige effekter av skipsstøy på arter som torsk, tiarmet blekksprut og marine pattedyr, men det mangler fortsatt effektive løsninger i stor skala. Dette er utfordringer det norskledede EU-samarbeidet nå vil adressere. 

– LOWNOISER-prosjektet representerer et viktig skritt i håndteringen av den kritiske miljøutfordringen som undervannsstøy representerer. Gjennom dette prosjektets helhetlige tilnærming sikrer vi at teknologiene nå blir en del av en bærekraftig, langsiktig løsning for å beskytte marine økosystemer og sikre havene våre for kommende generasjoner, avslutter Ada Jakobsen.

Det fireårige LOWNOISER-prosjektet har følgende partnere:

  • Maritime CleanTech (Norge)
  • Ibaizabal Tankers (Spania)
  • VTT Technical Research Centre of Finland
  • Alfa Laval Rotterdam (Nederland)
  • SINTEF Ocean (Norge)
  • Vibrol (Finland)
  • Técnicas Y Servicios De Ingeniería (Spania)
  • Bergen Engines (Norge)
  • Kongsberg Maritime (Norge)
  • Istituto Nazionale Di Fisica Nucleare (Italia)
  • Lloyds Register (Storbritannia)
  • Consiglio Nazionale delle Ricerche (Italia)
  • Universitat Politècnica de Catalunya (Spania)
  • Bureau Veritas (Portugal)
  • Assosiert partner:  HX Hurtigruten Expeditions (Norge)