Syv slike ferger skal bygges for det skotske markedet, med design fra LMG Marin.

Designer elektriske ferger til Skottland

LMG Marin har vunnet oppdraget med å designe syv helektriske ferger som skal seile i Skottland. Fartøyene skal bygges i Polen.

– Dette betydelige nybyggingsprosjektet markerer et viktig skritt i moderniseringen av Skottlands fergenettverk med bærekraftige og effektive fartøy, heter det i en pressemelding. 

Fergene blir 49,9 meter lange og 12,5 meter brede. 

Det er selskapet Caledonian Maritime Assets Limited som har tildelt kontrakten til det polske verftet Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdańsk etter en internasjonal anbudsrunde hvor seks verft ble invitert til å gi tilbud. 

Den første av de syv fergene er planlagt levert i 2027. 

Fartøyene er foreløpig tiltenkt drift på følgende ruter:

Rute 1: Colintraive – Rhubadoch
Rute 2: Sconser – Raasay
Rute 3: Tarbert – Portavadie
Rute 4: Iona – Fionnphort
Rute 5: Tobermory – Kilchoan
Rute 6: Lochaline – Fishnish
Rute 7: Tayinloan – Gigha

– Dette er en viktig milepæl for CalMac, og vi gleder oss til å ønske velkommen nye, moderne småferger til flåten fra 2027, sier Duncan Mackison, administrerende direktør i CalMac. 

– Småferger er en integrert del av vår drift, og ny tonnasje vil gjøre oss i stand til å forbedre robustheten i tjenesten vår, samt kundeopplevelsen på disse rutene. Disse syv nye fartøyene, kombinert med de seks store nybyggene som slutter seg til flåten i 2025 og 2026, vil bety at en tredjedel av vår totale flåte er fornyet.

De nye standardiserte fartøyene vil øke tilgjengeligheten og fleksibiliteten mellom rutene. Deres helelektriske drift vil redusere CO₂-utslippene betydelig og bidra til bedre lokal luftkvalitet i hele fergenettverket. Infrastrukturforbedringer langs Skottlands vestkyst er planlagt i forkant av fartøyenes innfasing i tjeneste, legger han til.

LMG Marin har fått ansvaret for grunnleggende design av disse fartøyene. Med hovedkontor i Norge og en sterk global tilstedeværelse har LMG Marin designet over 100 ferger i sin 80-årige historie, hvorav nesten 50 de siste 15 årene. 

Selskapet har bred erfaring med nullutslippsdesign og har utviklet mer enn 20 batteri- og hydrogendrevne ferger. LMG Marin-ferger er i drift i blant annet Norge, Finland, Estland, Danmark, Canada, Skottland, England, Italia og Kroatia.