– Leverandørbransjen i maritim sektor skaper stor verdi i distriktene
De neste årene skal det offentlige bruke 80 milliarder til innkjøp i maritim sektor. Her ligger det ifølge bransjen mange muligheter for å bruke innovative anskaffelser til å legge til rette for lokal verdiskaping. Det unike samarbeidet mellom lokal industri, leverandører og offentlig oppdragsgiver pekes på som nøkkelen bak Norges suksess som maritim nasjon.
Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband. Her ligger det mange muligheter innen fartøy, teknologi og infrastruktur, og anskaffelsene inkluderer alt fra nybygg og ombygg av båter, til investeringer i ladeinfrastruktur, kaianlegg, fergesystemer og elektrisk drift.
– Den maritime næringen er en av Norges viktigste næringer, og den spiller en viktig rolle for verdiskaping og sysselsetting i store deler av landet. Norge har historisk hatt en sterk sjøfartsindustri, som har vært drevet frem av geografiske muligheter og behovet for transport av både varer og folk, sier Ingebjørg Harto, daglig leder i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).
Tre fylker skiller seg ut
De tre fylkeskommunene som skal lyse ut flest anskaffelser i maritim sektor i tiden fremover, er Nordland, Vestland og Møre og Romsdal.
De neste ni årene skal Nordland fylkeskommune lyse ut 44 anskaffelser, Vestland skal lyse ut 40 anskaffelser, og Møre og Romsdal skal lyse ut 25 anskaffelser innen fartøy. Ifølge Harto har flere av disse anskaffelsene potensial for å bli lyst ut som innovative offentlige anskaffelser. Det kan legge til rette for lokal verdiskaping og bidra til å skape et sterkere hjemmemarked.
– Den norske maritime flåten regnes i dag som den 5. mest verdifulle i verden. Hvis norsk sjøfart og verftsindustri skal fortsette å være verdensledende og gi grunnlag for å bo og drive næringsvirksomhet over hele landet, må offentlige anskaffelser bidra til å skape et stort og forutsigbart hjemmemarked for bedriftene. Her har innovative anskaffelser et godt potensial.
Harto påpeker at tillitsbasert dialog og samarbeid mellom det offentlige, den maritime bransjen og små bedrifter som er lokalisert i distriktene, er noe av suksessfaktoren bak Norges posisjon som en ledende maritim nasjon.
– Offentlige innkjøp har stor betydning for lokalt næringsliv, og for Norge ligger det stor verdi i å ha verft, kompetanse og arbeidsplasser langs kysten. Det gir næringen stor fleksibilitet og muligheter til å raskt iverksette løsninger. Slik skaper vi et sterkt hjemmemarked med gjennomtenkte produkter, som også kan eksporteres internasjonalt, sier Harto.
– Vi må bygge skip i Norge, og drive teknologi og innovasjon her
På verftet Tersan Havyard i Leirvik i Sogn er de godt kjent med ferger, både som nybygg, og gjennom ombyggingsarbeid og service. Det er mange fergesamband i nærområdet til verftet, så de kjenner godt til hvor viktig fergedriften er for kystsamfunnet. Det forteller Silje Smådal, salgssjef i Tersan Havyard.
– På kysten er fergene mer som en livsnerve. Går ikke fergen kommer ikke folk seg på jobb, de kommer seg ikke til sykehus, og næringslivet generelt blir rammet dersom fergene står stille eller faller bort. Historien om å være en kystnasjon som ligger langt fremme i teknologiutvikling og det som skjer på havet, den ligger hjertet vårt nært. Vi er veldig opptatt av at det er en posisjon vi skal beholde i fremtiden også, og da må vi bygge skip her i Norge, og vi må drive teknologi og innovasjon her.
Kjernen i innovative og dialogpregede anskaffelser er at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før selve anbudsprosessen starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Med en åpen tilnærming legger man til rette for innovasjon og nytenkning som i første omgang kommer det konkrete prosjektet til gode.
– God innovasjon er et resultat av god kommunikasjon og tett samarbeid. Innovative anskaffelser i vår bransje samler oppdragsgiver, leverandør, rederi og produktdesigner, der de har med seg fire ulike perspektiver, erfaring og kompetanse. Hvis den ene aktøren blir koblet på for sent i prosessen, mister man et perspektiv og det blir ofte et dårligere prosjekt fordi enkelte elementer ikke er hensyntatt. Så det at alle bidrar er viktig for å utvikle innovative og gode løsninger, forklarer Smådal.
Frode Hevrøy, driftsdirektør i rederiet Norled, forteller at norsk maritim sektor har en helt spesiell nettverksstruktur, med verdensledende aktører og kompetanse som ofte tilhører små bedrifter lokalisert i distriktene.
– Vi jobber sammen på en tillitsbasert måte som gir oss stor fleksibilitet og mulighet til å løse ting raskt, og det skyldes det gode samarbeidet vi har på tvers av industrien, leverandører og offentlig oppdragsgiver. Leverandørbransjen i maritim sektor er en nasjonal ressurs som skaper stor verdi i distriktene, sier Hevrøy.
Vil inspirere fylkeskommuner og offentlige oppdragsgivere til dialogbaserte anskaffelser
En utfordring med innovative anskaffelser som trekkes frem av bransjen, er at det offentlige lyser ut for mange anbud samtidig og at oppdragsgiver ofte ikke har tatt høyde for nok tid i utlysningene. Det legger press på verftsindustrien, som bidrar til å presse prisene opp i hele verdikjeden. En annen utfordring er at pris ofte vektlegges høyest, der det ikke nødvendigvis tas hensyn til at ny teknologi koster mer.
– Staten har gode intensjoner og det er gjort et veldig godt arbeid med å gi rederier insentiver for å drive innovasjon. Men problemet er at vi fremtvinger innovasjonen, og så ender vi likevel med en prisvekting som gjør at videre innovasjon hos de samme aktørene blir vanskelig. Teknologi, kvalitet og sikkerhet burde vektes høyere, for her stiller norske verft sterkest, påpeker Smådal.
LUP gjorde tidligere i år en kartlegging av mulighetsrommet som finnes i de offentlige anskaffelsene som skal lyses ut i maritim sektor de neste årene. Målet med oversikten er å inspirere fylkeskommunene og offentlige oppdragsgivere til å se hvor det kan lønne seg å gjennomføre innovative offentlige anskaffelser.
– Vårt ønske er at innovative anskaffelser brukes aktivt for å få til den utviklingen som er viktig for samfunnet. Vi vil hjelpe offentlige innkjøpere og bestillere med å se alle mulighetene og potensialet som ligger i innovative anskaffelser, og hvordan dette kan bidra til ønsket lokal verdiskaping og positive ringvirkninger i hele den nasjonale verdikjeden, sier Harto i LUP.