Inngår partnerskap for å utvikle autonome ferger
SentiSystems og Norwegian Electric Systems har inngått partnerskap for å utvikle autonome utslippsfrie ferger som skal operere i Sognefjorden i Norge, heter det i en pressemelding.
Lavik – Oppedal blir verdens første autonome ferjesamband og skal begynne å trafikkere strekningen fra høsten 2026.
De fire nye utslippsfrie fergene er designet for autonom drift på det 5,6 kilometer lange sambandet som krysser Sognefjorden fra Lavik i Høyanger kommune til Ytre Oppedal i Gulen kommune. En overfart på omtrent 20 minutter.
Fergestrekningen skal opereres av Fjord1 og fergene vil være i drift fra 1. september 2026. Prosjektet bidrar til Norges ambisiøse mål om en grønnere og mer effektiv maritim transport.
Fergene er nå under utvikling og vil operere med autonom navigasjon og en høy grad av automatisering av fartøyfunksjoner som erstatter manuelle operasjoner. Implementeringen av automatiseringsfunksjoner og autonome systemer, inkludert autocrossing og autodocking, vil finne sted i 2027, mens autonom navigasjon forventes å bli innført i 2028.
Strategisk partnerskap for maritim autonomi
Som en del av en stor kontrakt for utstyr og systemintegrasjon vil NES levere teknologi for automatiserte operasjoner og autonom navigasjon for fergene. SentiSystems vil samarbeide tett med NES for å utvikle sensorfusjon som sikrer sømløs håndtering av lokal og global navigasjon, og ivareta situasjonsforståelsen også i situasjoner der GNSS-signaler mangler, ved hjelp av deres egenutviklede SentiNAV-teknologi.
Arne Kjørsvik, administrerende direktør i SentiSystems, uttrykker stor entusiasme for samarbeidet:
– Dette er en spennende mulighet for oss i SentiSystems og et viktig samarbeid hvor vi kan bidra med vår teknologi. Dette prosjektet er ikke bare en viktig kontrakt for oss, men også et stort steg mot å skape en mer pålitelig og robust autonom løsning for den globale maritime industrien, sier han.
SentiSystems vil utvikle og implementere sin teknologi for sensorfusjon fra hovedkontoret i Trondheim. Dette avanserte systemet integrerer data fra flere sensorer for å skape et omfattende, sanntidsbilde av fergens omgivelser. Dette hjelper med å unngå potensielle farer, sikrer jevn dokking og håndterer dynamiske maritime forhold. Det er kritisk for autonome ferger å opprettholde posisjonsnøyaktighet, selv i situasjoner der GPS-signaler forstyrres eller går tapt, samt å forstå sine omgivelser – noe som er et viktig bidrag fra SentiSystems i dette samarbeidet. Teknologien utviklet av SentiSystems bygger på mer enn 10 års forskning ved NTNU.
Neste fase i autonom innovasjon
Frederik Leira, CTO i SentiSystems, fremhever viktigheten av sensorfusjon i autonome systemer:
– Ved å bruke sensorfusjon i autonome fartøy oppnår vi forbedret persepsjon, situasjonsforståelse og forbedret posisjonsnøyaktighet og presisjon, som alle er avgjørende for sikker og effektiv drift av disse fergene, forteller Leira.
SentiSystems er medlem både i Ocean Autonomy Cluster og FI Ocean Space Incubator.
– Det er flott å se at stadig flere medlemmer i OAC kommer inn som leverandør av komponenter og ny teknologi i store prosjekter, sier klyngeleder Frode Halvorsen i Ocean Autonomy Cluster.
Samarbeidet mellom GCE Blue Maritime Cluster-medlem Norwegian Electric Systems og Ocean Autonomy Cluster-medlem SentiSystems demonstrerer verdifulle synergier i tråd med MIDAS-prosjektets mål om å fremme autonom maritim teknologi som en fremtidig norsk eksportindustri.