Mudringsprosjektet i Mo i Rana er ferdigstilt
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana går fremover. Flere viktige milepæler er nådd.
– Vest Betong har, gjennom sin underentreprenør Gerd Stensen, gjort en solid jobb med å fjerne over 100.000 kubikkmeter masser fra sjøbunnen på kort tid, sier Martin Fransson fra Kystverket, som leder samarbeidsprosjektet i en pressemelding.
Han legger til:
– Statsforvalteren ga tillatelse til mudring fra 1. september til 1. februar, og vårt mål har hele tiden vært å fullføre dette innenfor én sesong – noe vi har lykkes med.
Ved Toraneset er mudringsarbeidet fullført, og sluttmåling av dybdene ble gjennomført 28. januar. Data fra sjømålingene skal nå behandles og vil bli sendt til Kartverket for oppdatering av de offisielle sjøkartene.
Ved den nye dypvannskaien ved Langneset er også all mudring ferdigstilt. Stabilisering av det fremtidige kaiområdet er utført, og området vil nå fylles ut med rene sprengsteinsmasser. Etter hvert vil dagens deponiområde for forurensede masser omvandles til landareal for den nye dypvannskaien.
Bygging av dypvannskai
For lekteren som sank 31. desember, ble gravemaskinen med rigg hevet i januar/februar, mens selve lekteren skal heves senere. Lekteren ligger stabilt og utgjør ingen hindring for videre arbeid. Underentreprenør Keller ansvar for oppryddingen.
Prosjektet skal ferdigstilles i 2026. I 2025 vil hovedfokuset være byggingen av den nye dypvannskaien, med vekt på pele- og betongarbeid. I henhold til vedtak fra Statsforvalteren vil ikke pelearbeidene starte opp før senere i vår da det tas hensyn til torsken sin gyteperiode.
– Økonomisk er vi også i rute. Jeg forventer fortsatt at prosjektet blir realisert innenfor oppsatte kostnadsrammer. Vi er godt i gang og jobber målrettet sammen med Vest Betong for å holde fremdriften, sier Martin Fransson fra Kystverket.
Stig Frammarsvik, kommunaldirektør for tekniske tjenester i Rana kommune, er fornøyd med fremdriften og understreker betydningen av prosjektet for regionen:
– Dette er en viktig satsing for fremtiden til Mo i Rana og hele regionen. Vi ser tydelig at prosjektet går etter planen, og vi er fornøyde med fremdriften. Den nye dypvannskaien og forbedrede forhold ved Toranesterminalen vil gi næringslivet styrket konkurranseevne, sier Frammarsvik.