Administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge. Foto: Kystrederiene

For sakte og i feil retning

I forbindelse med fremlagt statsbudsjett for 2025, er det flere punkter som vil kunne ha en negativ betydning for den maritime næringen i Norge, mener Kystrederiene.

Publisert

Regjeringen legger igjen til rette for en nedgang i veibruksavgiften, denne gangen på 10 %. Samtidig øker CO-2 avgiften for mineralolje i skipsfarten med 19,6 %. 

– Med dette viser regjeringen at deres ambisjoner for godsoverføring fra vei til sjø bare er et luftslott, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge. 

– Våre medlemmer er gjerne med på den grønne omstillingen, men da må det legges til rette for likeverdige konkurransevilkår for godstransport, noe regjeringen torpederer med dette forslaget, sier Borge. 

Dette står i direkte motstykke til stortingsflertallets klare målsetting om å satse mer på sjøtransport.

Videre favoriserer Regjeringen utenlandske aktører ved å innføre en dobbeltbeskatning på CO₂-utslipp gjennom både EU’s ETS kvoteavgift og en særnorsk CO₂-avgift. 

– Dette vil ironisk nok gjøre det mer økonomisk attraktivt for utenlandske skip å operere i våre farvann, bemerker Borge. Sjøtransporten taper igjen mot veitrafikk, ettersom veitrafikken atter en gang blir kompensert for CO₂-beskatninger gjennom en redusert trafikksikringsavgift.

Kystrederiene registrerer en minimal økning på tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk fra 220.000 til 225.500. 

– Det er positivt etter flere år med lovnader om å styrke tilskuddsordningen nå endelig øker bevilgningen, men for å opprettholde konkurranseevnen til kystfarten, er det svært viktig at denne summen økes ytterligere, uttaler Tor Arne Borge.

På skattefronten er Kystrederiene tilfreds med at det ikke foreslås endringer i rederiskatteordningen. Men Borge presiserer:

– Det er essensielt at begrepet “utseilt distanse” fremover praktiseres i tråd med det som ble notifisert til ESA i 2017 og ikke skattemyndighetenes prinsipputtalelse fra 2019.

Avslutningsvis er det skuffende å se at det ikke er avsatt midler for et forpliktende klimapartnerskap med den maritime næringen. 

– Dette legger en skygge av usikkerhet over et så viktig initiativ, sier Borge. 

– Statsbudsjettet kommer heller ikke med en avklaring om bruk av EU-ETS kvoteinntekter. Disse inntektene går i EU tilbake til næringen, mens Norge ikke bevilger dette til klimatiltak for skipsfarten.