MS «Kvitsand» rente på land i Tyskland i september.

«Kvitsand» raste på land og slo hull i skroget

Den 14. september i år var frakteskipet «Kvitsand» utsatt for et uhell i Bremerhaven der skipet endte med to større hull i skroget. Det kommer frem i ulykkesrapporten etter uhellet, som Skipsrevyen har fått innsyn i.

Publisert Sist oppdatert

«Kvitsand» er et bulkfartøy eid av Berge Rederi på Hitra. Skipet ble levert i 2005 og er 110,7 meter langt og 14 meter bredt.

Det var omtrent midt på dagen den 14. september at skipet var på vei ut fra Bremerhaven i Tyskland da uhellet skjedde. Været var fint med god sikt og lite vind i området. 

På broen denne dagen befant Master og to styrmenn seg i tillegg til los. Totalt var det ni personer om bord. 

Ulykkesrapporten er av Sjøfartsdirektoratet delvis sladdet, der taushetsbelagte opplysninger er fjernet med hjemmel i offentlighetsloven § 13. Det er derfor vanskelig å si med sikkerhet hvem som gjorde hva da uhellet fant sted. 

I rapporten kommer det frem at «Kvitsand» var på seilas ut av kanalen mens XX hadde kontroll på styringen, til å begynne med i autopilot.

Før man ankom bøye 54, Blexen Reede, ble styringen skiftet fra autopilot til manuell styring. 

X valgte da å styre fartøyet selv.

Uhellet skjer

Klokken 12:35 var kursendringen gjort og fartøyet var på rett kurs. 

Klokken 12:36:34 var fartøyet på rett kurs (331 grader) og XX bestemte seg for å skifte fra manuell styring til autopilot. 

Bare 30 sekunder senere skifter fartøyet brått fra kursen som var satt. På dette tidspunktet seilte fartøyet med en fart på syv knop motstrøms, og var bare 160 meter fra kaien. 

Hvem som her gjør hva, er usikkert på grunn av den ovennevnte sladdingen: 

XX gir ordre om full fart akterover, skifter til manuell styring og slår full alarm. 

X gjør ingenting, gir ingen ordre og blir i rapporten omtalt som “forvirret”. 

Ytterligere 26 sekunder senere kolliderer «Kvitsand» med kaien. Skipet traff først en japansk fender før den deretter traff en stålplate på kaien med styrbord baug. 

Ifølge rapporten var kollisjonen ikke til å unngå på grunn av avstand til kaien og farten skipet seilte i. 

Klokken 12:40 var skipet lagt til kai og mannskapet varslet rederiet om ulykken og ba om å få klasseselskap og forsikringsselskap om bord.

Klokken 13 er havnepolitiet ankommet stedet og gjennomfører en rutinemessig rustest på XX som ikke gav noe utslag.

Klokken 15:30 kommer en representant for DNV om bord og gjennomfører en inspeksjon av fartøyet. Det blir oppdaget to skader på skroget, to meter over vannlinjen. 

Det ene hullet er på 160 x 50 cm, mens det andre er på 50 x 20 cm. I tillegg ble det gjort skader på kaianlegget. DNVs inspektør gir beskjed om at skadene på skipet må repareres før det kan seile videre. 

I rapporten konkluderer mannskapet om bord at årsaken til ulykken sannsynligvis er en menneskelig svikt da XX gjorde en feil i prosedyren ved å skifte fra manuell styring til autopilot. 

Skipet er i skrivende stund på vei tilbake til Norge fra Bremerhaven.