Amerikanere hybridiserer flåten med norsk teknologi
Dette for å redusere energiforbruk og utslipp.
I en pressemelding går det fram at SEACOR Marine har annonsert at de skal kjøpe fire energilagringssystemer fra Kongsberg Maritime AS. Hybridkraftløsningen vil bli installert på fire av SEACOR Marines Platform Supply Vessels (PSV) for å redusere energiforbruk og utslipp.
De fire fartøyene som er inkludert i kontrakten er «SEACOR Ohio», «SEACOR Alps», «SEACOR Andes» og «SEACOR Atlas».
John Gellert, administrerende direktør i SEACOR Marine sier at beslutningen om å utvide hybridflåten er i tråd med selskapets kjerneverdier om innovasjon.
-Vi ønsker å ta lederskap i bruk grønne teknologier i den maritime sektoren. SEACOR Marine var en av de første offshore-selskapene som installerte batterihybridsystemer, og denne avtalen markerer et betydelig skritt i vår innsats for å forbedre operasjonell effektivitet og redusere utslipp fra flåten vår.
Installasjonen forventes å begynne i desember 2024 og vil være fullført innen andre kvartal 2025. Når den er installert, vil mer enn 50 prosent av SEACOR Marines PSV-flåte være hybriddrevet, står det i pressemeldingen.
De fire PSV-ene, alle av Kongsberg Maritime UT771 CDL Design, vil være utstyrt med batterihybriddrift med installasjon av et Deckhouse Energy Storage System og tilhørende sentralbord og thrusterkontrollsystemer.
Oppgraderingen vil også inkludere et nytt Kongsberg Maritime K-Pos Dynamic Positioning (DP) system installert for å erstatte dagens DP-system på alle fire fartøyene.
Fra februar 2024 vil Kongsberg Maritime også oppgradere UT771 CDL «SEACOR Yangtze» med Deckhouse Energy Storage System i Ulsteinvik.
Det amerikanske selskapet Seacor Marine er en leverandør av marine- og støttetransporttjenester til offshore-anlegg over hele verden.
- SEACOR Marine er en av de mest erfarne operatørene av hybrid batterikraftsystemer i offshoremarkedet, og vi er glade for at de igjen har valgt å utvide sin flåte av hybrid PSV-er med Kongsberg Maritime teknologi, seier SVC i Aftermarket sales i Kongsberg Maritime, James Poulton.
- Ved å installere batterikraft kan drivstofforbruket i DP-driftsmodus på disse fartøyene reduseres med så mye som 20 prosent. I tillegg vil ombyggingen inkludere en landtilkobling, som muliggjør tilkobling til strømnettet når du er i havn, noe som i stor grad reduserer mengden motordriftstimer og utslipp fra diesel, sier Poulton.
Les også:
-
– Bygget for tøffe oppdrag og mye juling
Marin Design har utviklet et nytt fartøy i deres serie med aluminiumskatamaraner, som selskapet har designet de siste årene.
-
– Det var bare en gal idé
UiB-forskere tok med seg Netflix-produksjon på tokt med FF «Kronprins Haakon».
-
Vann prestisjefylt EU-pris i Brussel
Maritime CleanTech med mange norske partnarar, stakk av med «Best Outreach Award» under EUs hydrogenveke i Brussel onsdag.
-
Barket sammen om russisk skyggeflåte
Under den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag barket stortingsrepresentant Ine Marie Eriksen Søreide og fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss sammen om sikkerheten omkring den voksende russiske skyggeflåten.
-
Kjempekontrakt til REM Offshore og Myklebust
I lengre tid har Rem Offshore og subseaselskapet DeepOcean samarbeidet for å vinne en åtteårig IMR-kontrakt med Equinor. Nå er avtalen i boks.