Kartverkssjef Johnny Welle signerer en bilateral avtale med Marokkos forsvarsminister Abdeltif Loudyi. Avtalen gir skipsfart verden over tilgang til Marokkos offisielle elektroniske sjøkart

Kartverket styrker global skipsfart

Kartverket gir internasjonal skipsfart tilgang til 99 prosent av verdens offisielle elektroniske sjøkart. Dekningen ble utvidet i desember da Marokko ble nytt medlemsland.

Mandag 9. desember signerte det marokkanske Forsvaret avtalen som gir skipsfart verden over tilgang til Marokkos elektroniske sjøkart, heter det i en pressemelding fra Kartverket.

– Tilgangen til offisielle sjøkart er avgjørende for å styrke sjøsikkerheten i internasjonalt farvann. Gjennom samarbeid mellom medlemslandene, inkludert Marokko, kan vi sikre nøyaktige og oppdaterte navigasjonskart. Et sterkere globalt samarbeid gir tryggere sjøveier for alle, sier kartverkssjef Johnny Welle.

De marokkanske sjøkartene dekker ei kystlinje på nærmere 3.500 kilometer, med tilgang til Middelhavet i nord og Atlanterhavet i vest, som er bindeleddet mellom Europa, Afrika og Amerika.

Internasjonalt samarbeid ledet av Kartverket

Det internasjonale sjøkartsamarbeidet PRIMAR driftes non-profit av Kartverkets sjødivisjon på vegne av landene som er medlemmer.

Delegater fra Norge i Marokko var foruten kartverkssjefen, fungerende direktør Gudmund Jønsson fra Kartverkets sjødivisjon og direktør Hans Christoffer Lauritzen som leder PRIMAR, hvor tilgang til sjøkart er organisert. Med rundt 22.000 offisielle elektroniske sjøkart (ENC) i PRIMAR-katalogen er vi verdensledende på området.

Norske sjøterritorier

Kartverket har et stort ansvarsområde til sjøs. Vi har ansvar over alle norske sjøterritorier, og grovt oppsummert blir det 4,3 millioner kvadratkilometer. Dette betyr at vi også har sjøkart i Antarktis, Bouvetøya, Svalbard, Jan Mayen og Bjørnøya – et ansvar vi overtok fra Norsk Polarinstitutt i 1984.

Tilgang til oppdaterte sjøkart er viktig for sikkerheten til sjøs. Den internasjonale sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) stiller krav om at alle skip skal ha oppdaterte, offisielle sjøkart og nautiske publikasjoner for sin planlagte sjøreise.