Har overlevert kabellegger til NCT Offshore
Mindre enn to år etter at kontrakten ble signert melder Vard at de har overlevert kabelleggeren «Freja» til NCT Offshore.
NCT Offshore er en dansk fartøyseier og operatør i offshoreindustrien med røtter dypt forankret i den fornybare vindindustrien.
VARD 9 01 er utviklet i tett samarbeid med NCT Offshore, spesialdesignet og utstyrt for undersjøisk kabellegging, med høyt fokus på sjøegenskaper, stabilitet og lavt drivstofforbruk.
På mindre enn 18 måneder siden det første stålet ble kuttet, har fartøyet blitt bygget, utrustet, satt i drift og er nå klar til å starte sin jomfrutur mot Danmark hvor hun vil bli ytterligere testet og utrustet med gjenværende kabelleggingsutstyr, undervannspakke og gangvei fra Seaonics.
Stolte
– Vi er stolte over å motta fartøyet til avtalt tid og budsjett. Denne prestasjonen er et resultat av et prosjektteam som har jobbet godt sammen med fokus på effektivitet, samarbeid og åpenhet. I tillegg til VARDs enestående service ønsker vi å fremheve innsatsen til alle våre leverandører som Arcim, OilPower og Argus. Engasjementet, innovasjonen, fleksibiliteten og den pragmatiske tilnærmingen har vært enestående. sier Alexander Cortes, Chief Commercial Officer i NCT Offshore, som fortsetter:
– God, åpen og ærlig kommunikasjon skaper og muliggjør bærekraftige partnerskap med enestående resultater.
– Vi er veldig stolte over at vi nok en gang har levert et topp moderne fartøy til avtalt tid og pris. Denne leveransen underbygger VARD sin styrke i å integrere avanserte teknologier og bærekraftige løsninger i våre fartøysdesign, og samtidig sikrer at våre kunder får best mulig ytelse og effektivitet. Vi gratulerer NCT Offshore med deres nye kabelleggingsfartøy og takker for et godt samarbeid, sier Mats Hugo Frostad Prosjektleder i VARD.
60 enkeltlugarer
Skroget er bygd ved Vard Shipyards Romania – Tulcea. Videre er fartøyet utrustet, testet og ferdigstilt ved Vard Langsten i Norge.
Fartøyet er utstyrt med en komplett SeaQ power og control pakke, som omfatter batterier, switchboards og shore connection, noe som gir redusert drivstofforbruk og økt drift. I tillegg er fartøyet utstyrt med to hovedkabeltanker, en T-ROV-hangar, et "walk-to-work"-system, og er klargjort for en stor A-ramme og enkeltlugarer for 60 personer.