Skal designe kabellegger for selskap i Singapore
Singapore-baserte Megamas Resources i samarbeid med Renaissance Technologies (RTM) har kontrahert Ulstein Design & Solutions AS for design av et moderne, avansert, svært integrert og drivstoffeffektivt kabelleggings- og reparasjonsfartøy.
Denne beslutningen ble tatt med tanke på mangelen på kabelskip, samt en aldrende flåte i sjøkabelindustrien, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Vi er glade for å kunngjøre at sammen med ekspertene fra Ulstein vil sjøkabelindustrien snart kunne glede seg over ikke ett men to, nybygde, toppmoderne, høyytelses kabelskip. Vi tar sikte på å levere fortreffelighet utover grenser med grønne løsninger til våre eksisterende og potensielle kunder i sjøkabelindustrien, sier Megamas resources administrerende direktør, Tiew Sien Kheng.
To nybygg skal være klar for bruk tidlig i 2026, for å fylle gapet i å møte bransjens krav. Fartøyene er designet for legging og vedlikehold av sjøkabler, både fiberoptiske telekommunikasjonskabler og kraftkabler, som dekker inter-array og eksportkraftkabler for havvindparker, skriver de.
Kabelskipet blir 120 meter langt med en bredde på 23 meter. Det har plass til 70 personer, med en dødvektkapasitet på 8000 tonn, og skal likevel være i stand til å oppnå en passasjehastighet på 14 knop.
Kabelskipet skal ha DP2-klasse og operere på grunt vann ned til 15 meter. Det har også et innebygd avansert akustisk ekkolodd som er i stand til å produsere havbunnskart raskere og med høyere kvalitet, og sikre data med høyeste oppløsning og dermed redusere skipsundersøkelsestid og kostnader.
Det skal utstyres med to kabeltanker, hvorav den ene skal utstyres med karusellsystem og guidet spole.
En integrert hangar som muliggjør drift og skjermet vedlikehold av TROV (Trenching ROV) og en A-Frame for utplassering av plog over hekken gjør at fartøyet kan utføre alle typer kabelnedgravingsoperasjoner, står det.
- Kabelleggingsindustrien vokser, og vi er glade for å levere konseptdesignet for to nye fartøyer i dette segmentet. Vår visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftig marine operasjoner og å sikre rederen langsiktig konkurranseevne. Vi er dedikerte til å tilby design for kostnadseffektiv fartøysoperasjon, tatt i betraktning mannskapets sikkerhet og komfort og effektiviteten av operasjoner, sier salgssjef i Ulstein Design & Soulutions AS, Rolf Petter Almli.
Les også:
-
Nytt forskningsfartøy til Nord Universitet
ProZero Norge har overlevert en avansert 15 meter lang ProZero forskningsfartøy til Nord Universitet.
-
Seks Azimuth Thrustere til Østensjøs Flaggskip
Brunvoll har inngått kontrakt med Astilleros GONDAN om levering av en pakke bestående av azimuth-thrustere til et Ocean Energy Support Vessel (OESV). Fartøyet, designet av Salt Ship Design, vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere. Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.
-
Eksplosjon på MF «Barøy»
Ladeenheten på MF «Barøy» eksploderte torsdag. Ingen personer er kommet til skade.
-
Må svare om fergefinansiering
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård må svare på om det stemmer at fylkeskommunene er kraftig underfinansiert når det gjelder fergedriften.
-
Tapte millionsøksmål
Sea1 Offshore, tidligere Siem Offshore, gikk til Møre og Romsdal tingrett med erstatningskrav på i overkant av 42 millioner kroner mot Brunvoll Volda. Det vant ikke frem.