
Skal designe kabellegger for selskap i Singapore
Singapore-baserte Megamas Resources i samarbeid med Renaissance Technologies (RTM) har kontrahert Ulstein Design & Solutions AS for design av et moderne, avansert, svært integrert og drivstoffeffektivt kabelleggings- og reparasjonsfartøy.
Denne beslutningen ble tatt med tanke på mangelen på kabelskip, samt en aldrende flåte i sjøkabelindustrien, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Vi er glade for å kunngjøre at sammen med ekspertene fra Ulstein vil sjøkabelindustrien snart kunne glede seg over ikke ett men to, nybygde, toppmoderne, høyytelses kabelskip. Vi tar sikte på å levere fortreffelighet utover grenser med grønne løsninger til våre eksisterende og potensielle kunder i sjøkabelindustrien, sier Megamas resources administrerende direktør, Tiew Sien Kheng.
To nybygg skal være klar for bruk tidlig i 2026, for å fylle gapet i å møte bransjens krav. Fartøyene er designet for legging og vedlikehold av sjøkabler, både fiberoptiske telekommunikasjonskabler og kraftkabler, som dekker inter-array og eksportkraftkabler for havvindparker, skriver de.
Kabelskipet blir 120 meter langt med en bredde på 23 meter. Det har plass til 70 personer, med en dødvektkapasitet på 8000 tonn, og skal likevel være i stand til å oppnå en passasjehastighet på 14 knop.
Kabelskipet skal ha DP2-klasse og operere på grunt vann ned til 15 meter. Det har også et innebygd avansert akustisk ekkolodd som er i stand til å produsere havbunnskart raskere og med høyere kvalitet, og sikre data med høyeste oppløsning og dermed redusere skipsundersøkelsestid og kostnader.
Det skal utstyres med to kabeltanker, hvorav den ene skal utstyres med karusellsystem og guidet spole.
En integrert hangar som muliggjør drift og skjermet vedlikehold av TROV (Trenching ROV) og en A-Frame for utplassering av plog over hekken gjør at fartøyet kan utføre alle typer kabelnedgravingsoperasjoner, står det.
- Kabelleggingsindustrien vokser, og vi er glade for å levere konseptdesignet for to nye fartøyer i dette segmentet. Vår visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftig marine operasjoner og å sikre rederen langsiktig konkurranseevne. Vi er dedikerte til å tilby design for kostnadseffektiv fartøysoperasjon, tatt i betraktning mannskapets sikkerhet og komfort og effektiviteten av operasjoner, sier salgssjef i Ulstein Design & Soulutions AS, Rolf Petter Almli.
Les også:
-
SEA1 Offshore utvider flåten med nye fartøy
SEA1 Offshore bestiller to ekstra ST-245-fartøyer med fokus på bærekraft og effektivitet.
-
Har fått kontroll på lasteskipet som drev mot land
Lasteskipet «Wilson Rotterdam» drev mot land og både sjø- og luftressurser ble sendt ut for å assistere.
-
Skal utvikle autonomt patruljeringsfartøy for Singapore
Singapore Maritime Week: Moen Marin har inngått samarbeid med Cyan Renewables og Remota for design og utvikling av ePatrol i Singapore.
-
– Nå skal nettverk og relasjoner skapes
Om en uke er det duket for stor maritim aktivitet i Bergen. – Ta turen ned til byen på lørdagen og søndagen. Ta med foreldrene dine, barnebarnet eller naboen, og kom og se, sier Sigvald Sveinbjørnsson, daglig leder i Maritime Bergen.
-
Zinus sikrar store kontraktar i Sverige og Litauen
Zinus leverer banebrytande landstraumløysingar til Trelleborg og Klaipeda, styrkjer berekraftig maritim drift.