Gir seg i Maritimt Forum
Ivar Engan takker for seg i Maritimt Forum sentralt. Ny daglig leder blir John Anders Lindtveit Røse.
Når Røse er på plass har Engan vært daglig leder i Maritimt Forum siden forsommeren 2018.
- Enkelthendelsen jeg kommer til å huske best fra tiden i Maritimt Forum er pandemiutbruddet i mars 2020. Landet gikk i lockdown og grensene stengte over natten. Vi stod på for å skape forståelse for myndighetstiltak. Dette var viktig for å holde hjulene i gang i svært krevende tider, sier avtroppende daglig leder, Ivar Engan.
- Maritimt Forum er lagspill med dyktige medspillere langs hele kysten. Vi har begge sider av det maritime arbeidslivet i ryggen. Det er kraft i dette laget når vi går på banen for å representere interessene til en unik og verdensledende norsk maritim klynge. Ivar har gjort en strålende jobb og han har vært en sentral del av dette laget, sier styreleder i Maritim Forum, Even Aas.
Går til Kongsberg
Ivar Engan «går i land» og starter i ny jobb i Kongsberg Gruppen i begynnelsen av april. Samtidig går John Anders Lindtveit Røse opp landgangen på Maritimt Forum-skuta.
- Vi er veldig glade for at John Anders Lindtveit Røse har takket ja til jobben som daglig leder i Maritimt Forum. Han har bred politisk erfaring og han kjenner den maritime klynga svært godt, sier styreleder Aas.
Røse kommer fra stillingen som politisk rådgiver i Norges Rederiforbund, og har tidligere jobbet som politisk rådgiver for KrFs Stortingsgruppe.
- Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben, og ser frem til å jobbe sammen med det sterke laget som Maritimt Forum har, særlig gjennom regionapparatet langs kysten, sier påtroppende leder i Maritimt Forum, John Anders Lindtveit Røse.
Røse trekker frem tre områder som vil være særlig fokus for Maritimt Forum i tiden som kommer. Forhandlingene med regjeringen om et maritimt klimapartnerskap, der Maritimt Forum har en sentral rolle, kommer til å stå sentralt i arbeidet denne våren.
- Den norske maritime næringen er den mest fremoverlente maritime næringen i verden, når det kommer til utvikling og implementering av klima- og miljøteknologi, sier Røse.
Unik klynge
Videre vil innsatsen for å sikre vedtak for bygging av standardiserte fartøyer til Sjøforsvaret stå sentralt, når Langtidsplanen for Forsvaret skal behandles.
- Vi har en helt unik og komplett maritim klynge i Norge. Dette gir store muligheter og fordeler når Sjøforsvaret nå skal fornye overflatestukturen, fortsetter Røse.
I tillegg står arbeidet med å styrke de maritime rammevilkårene, og spesielt tilskuddsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk, alltid øverst for forumet.
- Maritim næring er trolig Norges mest globalt rettede næring, og alle store endringer treffer denne næringen først. Da er det imponerende å se den rollen Maritimt Forum har tatt for å finne omforente løsninger på krevende problemstillinger, avslutter Røse.