Intensjonsavtale mellom Solstad Offshore og et stort internasjonalt offshore-selskap
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Solstad Offshore ASA har inngått en intensjonsavtale med et stort internasjonalt offshore-selskap for operasjon av et stort konstruksjonsskip. Dette selskapet skal leie fartøyet for en periode på åtte år fast fra skipet leveres fra verft, i tillegg til ytterligere 3x1 årlige opsjoner. Samtidig har Solstad inngått en intensjonsavtale med Vard for design og bygging av skipet.
Hvis kontraktene blir faste, vil dette bli en reordkontrakt for Vard, både med hensyn til størrelse på fartøyet og kontraktsverdi. For rederiets del kommer dette til å bli et flaggskip. Alle detaljer rundt kontraktsverdier holdes imidlertid konfedensielle på nåværende tidspunkt.
Skroget skal bygges ved Vard sitt verft i Tulcea, Romania, mens utrustning og ferdigstillelse av skipet vil bli gjort ved Vard Brattvåg. Planlagt leveringstidspunkt for fartøyet er 2. kvartal 2016.
Fartøyet vil bli det største i Solstad-flåten, og vil utrustes med et 550-tonns «top tension» vertikalt leggesystem ( VLS ), som gjør det mulig å installere rør under krevende værforhold og på store havdyp. Videre vil skipet få en 600-tonns offshore-kran og en 4000-tonns karusell under dekk for lagring av fleksible rør, kabler og «umbilical's».
Skipet blir ca. 180 meter langt, 33 meter bredt og vil få et arbeidsdekk på mer enn 2500 kvadratmeter. Vard sin designavdeling i Ålesund har utviklet fartøyet, som har designbetegnelse VARD 3 19.