Bølgene skal lage strøm om bord på «Libas»
Lie Gruppens nye miljøflaggskip «Libas» blir verdens første fartøy i kommersiell drift som tar i bruk en nyutviklet stabilisatortank som også produserer grønn strøm.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den 86 meter lange tråleren/ringnotsnurperen «Libas», kontrahert ved tyrkiske Cemre Shipyard i Tyrkia blir ikke bare første fiskebåt med batteri – og gassdrift, den blir også første kommersielle fartøy med strømproduserende stabilisatortank.
Stabilisatortanken er utviklet av franske GEPS Techno og er så langt testet på strømproduserende plattformer til sjøs, og om bord i det franske forskningsskipet Thalassa.
Tanken er utstyrt med en turbin med kapasitet på 30 kW i hver ende som skal produsere strøm når skipet er i bevegelse. Strømmen kan brukes blant annet til belysningen om bord og bidra til å bringe drivstofforbruk og totalutslippene til fartøy ned.
- For at det skal fungere forutsetter det at det er litt sjø. Det må være minimum to-tre graders rulling på skipet for at turbinene skal produsere strøm, forklarer Ludvig Nyquist, administrerende direktør i GearConsult AS, som har norsk agentur på den franskutviklede stabilisatoren.
Nedbetalt innen syv år
- Det som er veldig flott i Norge er at man kan få støtte gjennom Enova, slik at man tør å gjøre slike grønne investeringer, sier Nyquist, som mener potensialet for stabilisatortanken er stort i et kommersielt marked.
- Så lenge fartøyet beveger seg i et område der det er nok sjø vil denne teknologien egne seg. På ferger som beveger seg innaskjærs på korte strekninger vil det nok ikke lønne seg, men på havgående skip, fiskebåter, samt forflåter i oppdrettsnæringen for eksempel kan det passe godt.
- GEPS Techno sine beregninger viser at tanken vil produsere en slik strømmengde at den vil være nedbetalt i løpet av fem-syv år. Deretter vil man ha en gratis strømkilde, noe som vi ikke kan skjønne at kan være noe annet enn attraktivt, Nyquist.
Enheten som skal installeres i «Libas» skal etter planen leveres til byggeverftet i april 2019. Fartøyet, som i følge rederiet har en samlet prislapp på om lag 300 millioner kroner skal overleveres til Sotra-rederiet i løpet av første kvartal 2020.