– Andre bransjer burde se til maritim sektor
Elektrifiseringen av ferger og hurtigbåter har bidratt med et utslippskutt på 1-1,5 prosent av de totale utslippene vi har i Norge. Innovative anskaffelser har hatt en viktig rolle i dette, og er ifølge den maritime bransjen et viktig virkemiddel for å utvikle Norge i retning det grønne skiftet. Oppfordringen er at flere bransjer ser til maritim sektor og lar seg inspirere.
– Den norske maritime næringen er interessant å se til når det gjelder utviklingen av det grønne skiftet i Norge, siden de allerede har fått til mye på denne fronten. Når det offentlige de neste årene også skal bruke mye midler på innkjøp i maritim sektor, har vi enda flere muligheter til å utvikle nye og bedre løsninger som hjelper oss på veien mot lavutslippssamfunnet. Her mener vi at innovative anskaffelser kan spille en viktig rolle, sier Ingebjørg Harto, daglig leder i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).
Det offentlige skal bruke 80 milliarder til innkjøp i maritim sektor de neste årene. Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene i Norge, vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband. Harto viser til at den første helelektriske og utslippsfrie fergen i verden ble sjøsatt i Norge i 2015. Dette var et resultat av en innovativ anskaffelsesprosess med Statens vegvesen som oppdragsgiver, Norled som operatør og et større leverandørnettverk.
– Vår bransje ligger helt i front i det grønne skiftet, og vi har skapt verdensledende posisjoner innen elektriske ferger, hydrogendrevne båter og batteriskifte for hurtigbåter. Innen ferge og hurtigbåt har innovative og dialogpregede anskaffelser ledet til store utslippskutt og ny teknologi, som gir norsk leverandørindustri en fordel siden det stadig kommer strengere miljøkrav internasjonalt, sier Frode Hevrøy, driftsdirektør i rederiet Norled.
Ifølge Hevrøy har elektrifiseringen av ferger og hurtigbåter bidratt med et utslippskutt på 1-1,5 prosent av de totale utslippene vi har i Norge.
– Dette er enormt mye. Det er interessant å se hvordan den maritime næringen har fått til dette så raskt gjennom et bra samarbeid på tvers av industrien i Norge, og andre bransjer burde se til maritim sektor for å lykkes med sine utslippskutt, påpeker Hevrøy.
Et sterkt hjemmemarked er en forutsetning for eksport
Den norske maritime industrien er verdensledende innen teknologiutvikling og innovasjonsevne. Den norske næringen ligger til og med så langt fremme at det i dag er få internasjonale markeder for mye av den teknologien som er utviklet i Norge. Etterspørselen er likevel økende internasjonalt.
– Staten spiller en viktig rolle i å etterspørre innovative anskaffelser som bidrar til å styrke hjemmemarkedet ved å få bygget og testet ny teknologi. Hvis norsk maritim næring skal lykkes med å eksportere grønne løsninger og beholde sin posisjon som verdiskaper i Norge, er et ambisiøst hjemmemarked som etterspør grønne løsninger av stor betydning for næringen, forklarer Harto.
Gjennom innovative anskaffelser og samarbeidsprosjekter på tvers av næringen, blir teknologien testet og aktørene får erfaring og kompetanse med bruk av det ferdige produktet og løsningen. Det gjør det lettere å utvikle forbedringer og andre tjenester som kan springe ut av den opprinnelige innovasjonen.
– Det offentlige har gode intensjoner og det er gjort et godt arbeid med å gi norske rederier insentiver for å drive med innovasjon. Det er ingen andre land i verden som har gjort et tilsvarende arbeid som det Norge har gjort for å innføre elektrisk drift av fergesamband. Det hadde aldri skjedd uten krav fra det offentlige, og det må vi sørge for at fortsetter, sier Silje Smådal, salgssjef i skipsverftet Tersan Havyard.
– I videreutviklingen av dette innovasjonsarbeidet bør det også legges til rette for insentiver som kommer hele næringen til gode. Det må til for at Norge skal forbli en stor maritim nasjon.
Internasjonale markeder ser til Norge for inspirasjon
Kjernen i innovative anskaffelser er at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før en anbudsprosess starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Med en åpen tilnærming legger man til rette for innovasjon og nytenkning som i første omgang kommer det konkrete prosjektet til gode.
– Dialog er essensielt i denne prosessen, for å sikre at behov og teknologi finner sammen tidlig. Innovative anskaffelser gir muligheter for å finne gode løsninger sammen, og det åpner for et samarbeid mellom det offentlige og privat næringsliv. Dette samarbeidet er viktig, og vi må bruke anskaffelser aktivt for å få til den utviklingen som er viktig for samfunnet, sier Harto i LUP.
Gjennom innovative anskaffelser vil kunnskapen hos leverandøren og industrien bli brukt på best mulig måte for å svare ut oppdragsgivers behov og finne en løsning på de utfordringene som oppdragsgiver har.
– Det er avgjørende at vi fortsetter den gode utviklingen slik at kapasitet og kompetanse hos leverandørene kan bestå, og slik at teknologien hele tiden gjøres mer konkurransedyktig. Det den maritime næringen har fått til med ferge og hurtigbåt er en nasjonal suksesshistorie, og innen vår bransje er det mange som ser til Norge for inspirasjon, istemmer Hevrøy i Norled.
LUP gjorde tidligere i år en kartlegging av mulighetsrommet som finnes i de offentlige anskaffelsene som skal lyses ut i maritim sektor de neste årene. Målet med oversikten er å inspirere fylkeskommunene og offentlige oppdragsgivere til å se hvor det kan lønne seg å gjennomføre innovative offentlige anskaffelser.
– Vi har alle forutsetninger for å bygge grønn teknologi og lykkes med det grønne skiftet i Norge. Maritim sektor er en viktig bidragsyter her, og å bygge et sterkt offentlig-privat samarbeid gjennom innovative offentlige anskaffelser, vil styrke den maritime næringen både her hjemme og i eksporten til utlandet, avslutter Stål Heggelund, bransjesjef for Maritim bransjeforening og Havbruksleverandørene i Norsk Industri.