

Fjerner rødt og svart fra flåten
HX Expeditions lanserte onsdag sin nye visuelle identitet med de nye fargerne 'indigoblå' og 'sand' på hele flåten. Dermed forsvinner de tradisjonelle fargene.
Det nye kapittelet følger lanseringen av HX-merkevaren i desember 2023 og signaliserer sluttfasen av en omfattende merkevarefornyelse.
HX skilte seg offisielt fra sitt norske søsterselskap Hurtigruten forrige måned. De nye fargene er ment å gjenspeile selskapets fremtidsrettede visjon og fortsatte forpliktelse til å tilby enestående og ansvarlige ekspedisjonsopplevelser for sine gjester, heter det i en pressemelding.
Den nye fargepaletten henter inspirasjon fra marint dyreliv med nyanser som 'perle, sand og arktisk hvit'. Mens de ikoniske røde og svarte fargene tidligere ble brukt av Hurtigruten-konsernet og lenge har vært forbundet med HX, vil søsterselskapet Hurtigruten fortsette å bruke disse fargene uendret.
Denne nye visuelle identiteten gir HX et distinkt og moderne uttrykk, og sikrer at gjestene ikke blir forvirret på steder som Norge, der de to merkevarene fortsatt vil eksistere side om side, heter det.
HX har allerede innført en rekke endringer, inkludert en oppgradert nettside, nye indigo blå jakker til gjestene, og en omfattende fornyelse av profilmateriale – alt nøye utformet for å gjenspeile selskapets rike historie samtidig som det omfavner en modig ny fremtid med fokus på bærekraft, vitenskap og ekspertise som strekker seg tilbake til våre første seilaser i 1896.
– Dette er neste viktige steg i utviklingen av HX-merkevaren, sier Gebhard Rainer, administrerende direktør i HX Expeditions.
– Fargeendringen på flåten handler ikke bare om estetikk, men om å skape en opplevelse som treffer våre gjester på alle nivåer. Våre nye farger reflekterer hvem vi er i dag og hvor vi er på vei, samtidig som vi opprettholder en respektfull distinksjon til vårt søsterselskap, som vil fortsette å stolt representere sin egen arv i rødt og svart, fortsetter Rainer.