Oversikt over utslipp fra MS «Fjorddronningen».

– Dette er de reelle utslippstallene for hurtigbåt

Tallene som det ofte vises til når man omtaler hurtigbåt som en miljøversting stammer fra 1993. Daglig leder i Oma Baatbyggeri, Gunnar Jan Oma, har sett seg lei på dette og analysert reelle utslipp i 2024.

Publisert Sist oppdatert

I 2021 lette Skipsrevyen etter hvor tallene kom fra som viste at hurtigbåten var en klimaversting. Analysen viste at tallene stammet fra en rapport gjennomført av Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 1993, for mer enn 30 år siden. 

Siden den gang er det ikke blitt gjort noen ny analyse av utslippene fra hurtigbåtsektoren, før nå. 

Gunnar Jan Oma, som har bygget svært mange hurtigbåter, har i lang tid irritert seg over at tallene er utdaterte, og har gjennomført en analyse av utslippene fra «Fjorddronningen» som Oma Baatbyggeri leverte i 2019. 

– Senest da daværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide presenterte en ny ferge- og hurtigbåtsatsing i fjor, fortalte Oma på Hurtigbåtkonferansen i Bergen fredag. 

Grafen viste den gang at hurtigbåtene slapp ut mer enn 900 gram CO₂ per kilometer. 

– Dette ble jeg konfrontert med gang på gang og jeg så meg litt lei på det. Så jeg analyserte utslippene fra ett av fartøyene vi har bygget. 

Gjorde egen analyse

Analysen tar utgangspunkt i en fullastet «Fjorddronningen» som seiler mellom Tromsø og Harstad. 

Tallene viser at fartøyet, hvis det seiler på MGO, har et reelt utslipp på 106 gram CO₂ per kilometer. Et hav unna de 904 grammene som blir brukt som “fasit”, og bare så vidt høyere enn dieselbusser som har et utslipp på 92 gram per kilometer. 

Oma tok analysen videre og så på hva som skjer dersom man monterer foiler på fartøyet, seiler på avansert biodiesel eller begge deler. 

Daglig leder av Oma Baatbyggeri, Gunnar Jan Oma, under Hurtigbåtkonferansen i Bergen.

– Tallene viser at dette fartøyet, med foiler og HVO100 i tankene kan komme ned i 32 gram per passasjerkilometer. Det er ikke null, men det er heller ikke elektrisk drift, påpekte Oma og viste til en graf fra NVE som konkluderte med at CO₂-utslippet per kWh levert strøm i 2023 var på 15 gram CO₂-ekvivalenter. 

Under en debatt på Hurtigbåtkonferansen torsdag ble det påpekt fra flere hold at avansert biodiesel er en begrenset ressurs. 

– Våre fartøy kan seile på biodiesel i morgen om så er, og jeg hører at det er en begrenset ressurs. Men hvorfor kan de ikke brukes som en overgangsordning frem til hydrogen er oppe og går, spurte Oma.