MS «Solstad» er levert til SJ Dykk.

SJ Dykk overtar dykkerbåt

Selskapet SJ Dykk har fått overlevert dykkerbåten MS «Solstad» fra Hukkelberg Boats. Prosjektet er det tredje nybygget til SJ Dykk siden oppstarten i 2000.

Båtmodellen som ble valgt, er det helt nye designet Flying Fish X-55 og som er skreddersydd SJ Dykk sine ønsker og behov. 

Stig Johnsen forteller at båten skal brukes til arbeidsdykking, samt ROV-operasjoner og prøvetaking av havbunn. Oppdragene utføres stort sett for oppdrettsnæringen, kommuner, rederier, havnevesen, samt til andre som har behov for slike tjenester i Nordland, Troms og Finnmark. 

En stor 15-metring 

MS «Solstad» måler akkurat under 15 meter. Bredden på 5,2 meter gir svært god plass innvendig og god stabilitet. 

– Det var viktig å få laget en båt basert på ønsker fra våre flinke ansatte, da dette er deres arbeidshverdag. Komfort og sikkerhet er faktorer som bedrer arbeidshverdagen for mannskapet. Sikkerhet og kvalitet ser vi kundene også verdsetter, sier Stig videre. 

Øyvind Hukkelberg fra Hukkelberg Boats, forteller at målet var å lage er robust fartøy, som samtidig var romslig og hadde tilstrekkelig kapasitet til å utføre tjenestene den var planlagt for. 

Stig Johnsen i SJ Dykk.

Styrehuset har plass til eget rom for dykkere og ROV, kontrollrom for undervannsoperasjoner og en romslig bro med 5 luftdempede Recaro-stoler. 

Videre har båten en forkabin med pantry, salong, toalettrom og hvilebenker. Fra forkabinen kommer en seg lett videre til tankrom og maskinrom. 

– Da vi kjørte båten hjem til Harstad, fikk vi virkelig testet den i grov sjø og inntrykket er at dette er en båt med svært gode sjøegenskaper» sier Stig. 

Dykkerutrustning og ROV 

– I samarbeid med Safe Air Diving har vi fått til et svært godt dykkersystem om bord, sier Tore Hukkelberg. – Dykkerne kan sitte inne i et oppvarmet rom og det spesialdesignede kontrollrommet ivaretar god overvåking av dykkeroperasjoner. 

Fra kontrollrommet er det også egen plass for operasjon av ROV’en om bord. 

Dekksutrustning og fremdriftsanlegg 

Selv om den nye X-55 har et stort overbygg, er det fortsatt et romslig arbeidsdekk. Det er tillaget en bred passasje på styrbord side. Her er det også to kapstaner og en kraftig kran. 

Det er også funnet plass til en integrert og sikker trappenedgang i skutesiden. I hekken er det en stor plattform. 

Fremdriftsanlegget på båten er satt opp med vannjetter fra Hamilton. Det avanserte styresystemet gir svært god manøvrering, samt mulighet for dynamisk posisjonering. Vannjettene er koblet til FPT motorer via reverseringsgir fra ZF. 

Humphree har levert interceptorer om bord. 

Øyvind og Tore berømmer Stig Johnsen for en svært god og hyggelig dialog underveis: 

– Stig er kunnskapsrik og har samarbeidet positivt hele veien, noe som igjen gjør det enklere å få til et godt sluttprodukt.