- En seier for fornuften
Tirsdag vedtok Stortinget at det skal legges til rette for at ladeinfrastruktur til ferger også skal kunne brukes av kjøretøy på land eller andre maritime aktører.
Vedtaket ble gjort enstemmig etter at regjeringspartiene sluttet seg til forslaget som ble stilt av representantene Alfred Bjørlo (V), Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Liv Kari Eskeland (H), Mathilde Tybring-Gjedde (H), Ove Trellevik (H), Olve Grotle (H) og Svein Harberg (H).
Forslaget som ble vedtatt var som følger:
I
Stortinget ber regjeringa sette i gang eit arbeid der ein vurderer korleis og på kva måte infrastruktur på land for etablerte elektriske ferjer eller andre maritime fartøy kan gjerast tilgjengeleg for annan sjø- og landtransport, gjerne gjennom kommersielle lade- og landstraumaktørar.
II
Stortinget ber regjeringa sikre at det for komande offentlege anbod for kommersielle ferjer og hurtigbåtar blir vurdert korleis el-infrastrukturen kan tilgjengeleggjerast for andre brukarar, og stille krav om dette i dei komande anboda.
En av forslagsstillerne, Liv Kari Eskeland (H) kaller det en seier for fornuften.
- Jeg er glad for at regjeringspartiene sluttet også seg til forslaget, selv om det ville blitt vedtatt uansett, sier Eskeland til Skipsrevyen.
Hun mener det er håpløst at man ikke har kunnet utnytte infrastrukturen bedre enn i dag, all den tid skattebetalerne allerede har bidratt til å betale for fergeladepunktene.
- Rederiene har ikke hatt noen insentiver til å dele på denne strømmen før nå, men samfunnsøkonomisk er vi nødt til å dele på de ressursene vi har. Iallfall om vi skal elektrifisere de mindre fartøyene som kan gå på strøm, som småbåter og innen nærskipsfarten.
Fullt på nettet
En utfordring mange har opplevd når man vil opprette nye ladepunkter er at det ifølge nettselskapene er fullt på nettet. I tillegg er utbygging av nye trafostasjoner dyrt og kan ta opp til ti år. Det er planlagt nye ladestasjoner for tunge lastebiler mellom hovedstaden og Stavanger, Bergen og Trondheim, men ingenting langs vestlandskysten.
- Når man kjøper en lastebil så er det ikke bare for å kjøre èn rute, men over hele landet. Vet man ikke om man kan lade langs kysten så satses det ikke på elektriske biler, påpeker Eskeland.
Forslagsstillerne har vært i kontakt med flere fergerederier som er positive til løsningen og ønsker å ta sitt samfunnsansvar.
- Men vi må få inn en kommersiell tredjepart. Det er flere som har spesialisert seg på maritim ladeinfstrastruktur slik at vi kan få en viss konkurranse, men også at man frigir den kapitalen som er bundet opp mot disse ladepunktene. Det viktigste er at strømmen og effekten som er ført ut til ladepunktet kan benyttes hele døgnet og ikke bare når fergen lader.
Må se på kaier med nye øyne
Det er en rekke samband som står for tur for å bli elektrifisert i årene som kommer. Ifølge Eskeland dreier det seg om 130 samband, eller 260 fergekaier, hvor flere har problemer med å bli elektrifisert, blant annet på grunn av nettkapasitet.
Stortingsrepresentanten fra Høyre mener både Statens vegvesen og fylkeskommunene må se på fergekaiene med nye øyne.
- Lastebileierne er veldig begeistret for dette forslaget og sier at dersom man kan slippe å kjøre innom en ladestasjon på veien, men heller lade på kaien så er det best for dem, sier Eskeland.