«Hofseth Zero» er overlevert fra Maritime Partner til Hofseth Aqua

Maritime Partner leverer elektrisk passasjerbåt båt til Hofseth Aqua AS

Maritime Partner AS i Ålesund har overlevert «Hofseth Zero» til Hofseth Aqua AS.

Publisert Sist oppdatert

Hofseth Aqua signerte rundt nyttårstider kontrakt med Maritime Partner om levering av en hurtiggående passasjerbåt med elektrisk fremdriftssystem. Denne uken ble båten levert til kunde. Dette er den første fullelektriske båten fra Maritime Partner som har fått betegnelsen ALUSAFE 1180 ELECTRIC.

Den er sertifisert for å frakte inntil 12 passasjerer, i tillegg til båtens mannskap. Den er også tilrettelagt for rullestolbrukere. Evoy har sammen med Konrad levert det elektriske fremdriftsanlegg som er benyttet.

Stasjonert i Valldal

Båten skal brukes til å frakte besøkende fra Valldal til Hofseths nye visningsanlegg ved Vindsneset i Fjord kommune. Uteguiden i Valldal vil stå for driften av båten, og de vil i tillegg benytte båten i tilknytning til sine aktivitetstilbud i og rundt verdensarvområdet i indre del av Storfjorden. Siden båten opererer i spektakulære omgivelser, er det lagt vekt på store vindusflater samt vinduer i tak som gir godt utsyn fra alle sitteplasser.

Hoveddata:

  • Lengde: 11,80 meter
  • Bredde: 3,50 meter
  • Passasjerer/mannskap: 12/2
  • Fart: 24 knop
  • Motor/fremdrift: Hurricane 300kW/400hp – Evoy AS
  • Byggemateriale: Aluminium

Stort grønnere kan det ikke bli

- I tråd med vår målsetting om å være ledende på bærekraft og nullutslipp, har vi nå gått til anskaffelse av det mest miljøvennlige som finnes av båter, sier Roger Hofseth hos Hofseth Aqua i en pressemelding.

Under drift gir båten ingen utslipp av NOx eller CO2. I tillegg er båten bygd i delvis resirkulert aluminium, og alt kan i prinsippet gjenvinnes når båten en gang i framtiden skal fases ut. Båten er også kortreist i den forstand at den er utrustet her i Ålesund, og i drift får vi kort reisetid for nødvendig service og ettersyn. Med base i Valldalen og med vannkraft fra Tafjorden, vil ladding av batteriene også være svært kortreist.

- Vi er svært glade for å få levert denne miljøvennlige båten. Maritime Partner er en pådriver for det grønne skiftet og begge firmaene ønsker å være ledende på bærekraft, sier Peder Myklebust hos Maritime Partner.

Båten er bygget på et allerede kjent og velprøvd design, men har nå blitt redesignet fra å bruke fossilt drivstoff til ren energi.

- Selv om vi har lang og god erfaring fra å levere båter med hybrid fremdrift er dette første båten vi har levert som har helelektrisk fremdrift. Dette er både spennende og inspirerende og vi håper å kunne være en interessant samarbeidspartner i å bidra til å gjøre arbeids- og passasjerbåter mer miljøvennlige, sier Peder Myklebust.