Det banebrytende «Höegh Aurora» setter en ny bærekraftstandard innen dypvannstransport.

Første av tolv døpt

Det første av totalt tolv Aurora-fartøy ble tirsdag 6. august overlevert til Höegh Autoliners under en dåp på China Merchants Heavy Industrys verft i Jiangsu, Kina. Det banebrytende «Höegh Aurora» setter en ny bærekraftsstandard innen dypvannstransport.

Skipet vil være DNV-sertifisert for å seile på ammoniakk og metanol. Dermed blir «Höegh Aurora» det første skipet i PCTC-segmentet som kan operere på ammoniakk produsert uten utslipp. Det vil kutte karbonutslipp per transportert bil med 58 prosent fra dagens gjennomsnitt i bransjen.

Skipsfart står for rundt tre prosent av alle globale utslipp, og 90 prosent av skipsutslippene kommer fra dypvannstransport.

Hoveddata:

Byggeår: 2024

DVT: 25 200

BT: 83 687

Lastekapasitet: 9100 CEU

Maksimal dekkhøyde: 6,5 meter

Maksimal dørbredde: 19 M

Maximal rampekapasitet: 375 MT

Totallengde: 199,90 meter

Bredde: 37,8 meter

− Med innføring av Aurora-fartøyene tar Höegh Autoliners et banebrytende grep for å redusere forurensning og bidra til mer bærekraftig skipsfart. Vår flåte er allerede en av de grønneste PCTC-flåtene på sjøen, men nå hever vi nivået ytterligere. Dette er et syvmilssteg mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040 og viser vei for resten av bransjen, sier Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners i en pressemelding.

Rett på sjøen

Skipet blir satt i kommersiell drift umiddelbart etter dåpen og vil ha en kapasitet på opptil 9100 biler. Med forsterkede dekk og forbedrede rampesystemer kan hun frakte elektriske kjøretøy på alle 14 dekk.

Aurora-skipene vil kles i 1500 kvadratmeter solcellepaneler på toppdekket. I fint vær vil solcellepanelene redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30–35 prosent. Fartøyet vil være klar for å ta i bruk elektrisk landstrøm for utslippsfri havnedrift. Aurora-klassen er utstyrt med den nyeste og mest moderne maritime teknologien, inkludert toppmoderne sikkerhets- og digitaliseringsløsninger.

− «Höegh Aurora» er den første kronjuvelen i vårt banebrytende grønne flåtefornyelsesprogram. Aurora-klassen vil forandre dypvannstransport for hele bransjen. De er svaret for den økende mengden av klimabevisste kunder som ønsker å kutte utslipp og jobbe for en grønnere fremtid. Sammen med våre kunder skal vi nå netto null drift, sier Sebjørn Dahl, COO i Höegh Autoliners.

Lanseringen av skipene bygger på flere års arbeid, omfattende maritim kunnskap og visjonære partnerskap med ledende selskaper i bransjen, som Kongsberg Maritime, DNV, DeltaMarin, MAN Energy Systems, MacGregor og TGE Marine.

− Sammen med partnerne våre gjør vi dypvannstransport mer bærekraftig og akselererer det grønne skiftet innenfor vår bransje. Dette setter en helt ny maritim standard. Höegh Autoliners har alltid vært innovative, utforsket nye veier og styrt inn i fremtiden. Aurora-klassen er nok vår største innovasjon så langt,” sier styreleder Leif O. Høegh.

Mer info

Alle Aurora-skip skal bygges av China Merchants Heavy Industry (CMHI).

Höegh Autoliners forventer levering av to Aurora Class-fartøy hver sjette måned frem til første halvår 2027, med mulighet for å bestille ytterligere fire skip.