Hexagon Purus Maritime forsyner nytt Greenpeace-fartøy
Hexagon Purus Maritime, et heleid datterselskap av Hexagon Purus, har mottatt en kjøpsordre på et drivstoffsystem for komprimert hydrogen fra Freire Shipyard i Vigo, Spania.
Systemet vil bli brukt på Greenpeaces nye 75 meter lange fartøy med avanserte grønne teknologier, inkludert hydrogen og e-metanol kraftsystemer. Verdien av ordren er cirka EUR 2,5 millioner – cirka 29 millioner norske kroner.
– Vi er glade for å støtte Greenpeaces oppdrag om å vise frem innovative løsninger for å redusere maritime utslipp. Dette partnerskapet understreker vår forpliktelse til å være banebrytende nullutslippsteknologier og bidra til en bærekraftig fremtid for den maritime industrien, uttaler Robert Haugen, administrerende direktør i Hexagon Purus Maritime, i en pressemelding.
Leveringen av hydrogendrivstoffsystemet er planlagt til 2027.
Vind- og solenergi
Greenpeace-fartøyet, bygget av Freire Shipyard og designet av Dykstra, vil utnytte vind- og solenergi gjennom over 2000 kvadratmeter med seil, batteripakker og solcellepaneler.
Fartøyet vil også ha avanserte kraftsystemer som muliggjør bruk av grønt hydrogen og e-metanol for å dekke gjenværende energibehov.
– Hexagon Purus er forpliktet til aktivt å lede an i utviklingen av nullutslippsalternativer. Etter en omfattende anbudsprosess ble vi sikre på at Hexagon Purus Maritime hadde evnen og høyeste tekniske kapasitet til å levere på dette spennende prosjektet, sier Guillermo Freire, administrerende direktør, Freire Shipyard.
Å drive energitransformasjon
I 2023 vedtok Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) en revidert strategi for å redusere utslipp av klimagasser (GHG) fra internasjonal skipsfart.
Den reviderte strategien inkluderer en felles ambisjon om å (i) nå netto-null utslipp av drivhusgasser innen eller rundt 2050 og (ii) veiledende milepæler som krever å redusere de totale klimagassutslippene med opptil 30 prosent innen 2030 og 80 prosent innen 2040 målt fra klimagassutslipp.
– Å gjøre grønt hydrogen tilgjengelig for bruk i maritim sektor er avgjørende for å redusere verdens klimagassutslipp. Grønt hydrogen forventes å dekke opptil 25 prosent av verdens energibehov innen 2050, heter det i pressemeldingen.
I forkant
Hexagon Purus kombinerer maritim erfaring med omfattende hydrogenlagringsekspertise for å gi en helhetlig tilnærming til nullutslippsmaritime løsninger.
Selskapet er i forkant av å utvikle innovative hydrogenlagringsløsninger med lette komposittsylindere som er ideelle for maritime bruksområder.
Hexagon Purus' hydrogenlagrings- og distribusjonsvirksomhet er godt posisjonert for å støtte den ambisiøse energiomstillingen som kreves i den maritime sektoren – og til å ta en global ledende rolle for integrerte produkter i det fremvoksende maritime hydrogenmarkedet.
– Sammen med partnere kan Hexagon Purus dekke store deler av den maritime hydrogenverdikjeden.